רשת בתי ספר מקדמי הכוונה עצמית

רשת בתי ספר מקדמי הכוונה עצמית

בין השנים  תשע"ג – תש"פ  פעלה  בבאר שבע רשת בתי ספר מקדמי הכוונה עצמית, בה השתתפו  בתי הספר:
מולדת, שז"ר, רכסים, נוה במדבר, תומר, יובלים והרצוג (החל מתשע"ט). שותפים:  המרכז למוטיבציה והכוונה עצמית, משרד החינוך, מחוז דרום, גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך ועירית באר שבע.

הרשת התבססה על התפיסה של  תיאוריית ההכוונה העצמית (Deci & Ryan, 2017). התיאוריה נתמכת ע"י מחקר מקיף עם ממצאים עקביים, ברחבי העולם ובישראל, בתרבויות שונות ובתחומים שונים, כולל חינוך.

הרשת התמקדה בקידום אדם אוטונומי שמתמודד עם אתגרי המאה ה-21. ההיבט החדשני של הרשת התבטא בעיקר בהובלה של תפיסה חינוכית מערכתית ובבנייה של יישומים חדשים ומקוריים, המבוססים על תיאוריה ומחקר.

הרשת לוותה על ידי ועדת היגוי, ובכל בית ספר הוקם צוות מוביל. בבתי הספר התקיימו  השתלמויות מוסדיות ומפגשי צוות לקידום רעיונות הרשת.

במהלך השנים התקיימו  מפגשים משותפים במכללת קיי, אירוח בבתי הספר ואירועים שונים. כמו כן, התקיימו מפגשי צוותים מובילים של כל בתי הספר לחשיבה משותפת אודות תהליכי צמיחה ברשת.

הפעילות בבתי הספר לוותה בתהליכי הערכה, שהזינו את הפעילות החינוכית. נושאים לדוגמא: קידום קהילה אכפתית, למידה משמעותית ברוח ההכוונה העצמית, מוטיבציה ומצוינות, עמיתות פדגוגית בין מורים ותלמידים, קידום תהליכים יוטגוגים, הכוונה עצמית בחינוך המיוחד, ועוד.

בתי ספר מקדמי הכוונה עצמית מאמינים ביכולת הצמיחה של המורים והתלמידים.
מטרת העל של בתי הספר היא ליצור סביבה חינוכית מיטבית להתפתחות של תלמידים ולעבודה החינוכית של המורים.

באופן ספציפי, בתי הספר משתדלים לתמוך בצרכים הפסיכולוגיים הבסיסיים של המורים והתלמידים:
בתחושות קשר ושייכות, מסוגלות ואוטונומיה. הנחת היסוד הנה שתמיכה בצרכים אלו מקדמת מוטיבציה אוטונומית ללמידה, להוראה ולהתחשבות בזולת, וכן תורמת ליוזמה, יצירתיות, השקעה מתוך עניין, רווחה נפשית ויחסים מתחשבים ואכפתיים בין האנשים השונים, החברים בקהילה הבית ספרית.

בתי ספר שמעוניינים בקידום רעיונות של הכוונה עצמית, אוטונומיה, תמיכה בצרכים פסיכולוגים בסיסיים ורווחה נפשית של תלמידים ומורים – מוזמנים לפנות למרכז למוטיבציה והכוונה עצמית.

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן