דבר מערכת גיליון 12

דבר מערכת גיליון 12

גיליון 12 של לקסי-קיי סוגר את שנתו השישית של כתב העת, שהחל לראות אור בינואר 2014 , בעריכתה של פרופ' סמדר בן-אשר. גיליון זה הוא הראשון בעריכתי. בחודשי הקיץ, עם כניסתי לתפקיד העורכת הראשית, אושר לכתב העת מספר ISSN , אות לעבודת המערכת שלפניי.

עריכת גיליון שאינו גיליון נושא בכתב עת שפיט דומה במקצת לליקוט מתאבנים או ממתקים מצלחת המושטת לקראתך. עד שלא תטעם מהמאכלים לא תדע מהו טעמם האמיתי, ולא תדע האם טעמם "יתאים" זה לזה, האם ילכו יחדיו.

לשמחתי, מלאכת השיפוט שביצעו הקוראים לקראת גיליון זה יצרה באקראיות מוחלטת אוסף ערכים לקסיקלי שהוא בה בעת תואם, מעשיר ומגוון, כצלחת אירוח מפתה. ניתן לחלק את הגיליון לשלושה תחומים: היבטים פסיכולוגיים והתנהגותיים של הילד, צורות למידה מגוונות וחדשניות ומיומנויות אורייניות.

הערך הפותח את הגיליון ואת החלק הפסיכולוגי-התנהגותי של הגיליון הוא של תמי שיטרית על אודות מצבים של דחייה בגן הילדים הזוכים לרוב להתעלמות מצד הגננות. הערך השני באותה הקטגוריה הוא של שמרית היימן, ובו היא בוחנת היבט מוכר פחות במחקר על השפעת סדר ההולדה על התנהגות הילדים, והוא מקומם של מי שאינם הבכורים, ה"סנדוויץ" או האחרונים.

חלקו השני של הגיליון עוסק באופני הוראה ולימוד בין־תחומיים. בו נמצאים, למשל, הערך שחיברה הילה כהן על יזמות חברתית, המלמד על תרומת פעילות זו לחינוך. הערך
הרביעי בגיליון "למידה בין־תחומית במערכת החינוך" שכתבו ענת אבן זהב, הילה כהן ואורית חזן מצטרף למבחר ערכים בתחום זה שהתפרסמו בגיליונות קודמים של כתב העת. תרומתו לתחום בסקירת הנעשה בהכשרת המורים בישראל בראייה בין־מוסדית. הערך החמישי בגיליון שכתבו אוסנת מוטולה ומירב אסף בוחן את משמעות הלמידה השיתופית וקהילות הלמידה הקיימות בסביבה מתוקשבת ונוגע לפתרונות לקשיים של אוכלוסיות תלמידים שונות. הערך השישי החותם את החלק העוסק בצורות למידה נכתב בידי יהודית סלפטי, יהודית זמיר ודורית שרף-בוסל והוא מציג את עקרונות הלמידה מבוססת התנועה ואת יתרונותיה.

החלק האחרון של הגיליון מוקדש כאמור למיומנויות אורייניות. בחלק זה מצויים שלושה ערכים. הראשון שבהם והשביעי בגיליון, סוקר את הוראת העברית כשפה שנייה לאוכלוסיות דוברות ערבית, שחיברה אירנה בלנקי-קרלין. הערך השמיני, שכתבה יעל זילברמן, סוקר ומפתח את יתרונות הפולקלור בסביבה החינוכית. הערך התשיעי והאחרון בגיליון זה עוסק במיומנות של קריאת ספרים בקרב תלמידים וסטודנטים להוראה, שכתבו טליה דיתשי-ברק ומירי שלום-יוסוב.

למעוניינים לפרסם ערכים בכתב העת, אזכיר כי את הקול הקורא ואת ההנחיות לכותבים ניתן למצוא באתר לקסי- קיי, או בפנייה ישירה למערכת. ניתן להציע למערכת גם רעיונות לגיליונות נושא.

ד"ר ערגה הלר, העורכת הראשית

דילוג לתוכן