דבר מערכת גיליון 7

דבר מערכת אביב תשע”ז

עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת – וּמֵאָז
אֵין לַחֲלוֹם פּוֹתֵר.
עַד שֶׁקָּמָה יַלְדָּה קְטַנָּה וְשָׁאֲלָה שְׁאֵלָה:
אִם הוּא אָהַב כָּל כָּךְ אֶת הַמַּלְכָּה אֶסְתֵּר,
מַדּוּעַ לֹא – אֶת הַמַּלְכוּת כֻּלָּה? (גולדברג, 2001, עמ’ 41).

אנחנו, שלימדנו את עצמנו להיות צנועים כל כך, חיים את היומיום בהכשרת אנשי חינוך, בקיום משותף של תרבויות, בדו-קיום שכמעט אין צורך לדבר עליו משום שבעצם קיומו – נוכחותו. אנחנו, הכואבים את ההתלהמות ואת ההרס, המבקשים לקיים שגרה מבורכת של ביסוס השכלה ושל ערכי אדם ואמונה בשוויון ובצדק חברתי, איננו מבקשים מלכות שלמה ומוכנים להשלים עם מציאות פשוטה. מתוך תפיסת הצניעות הזאת החל לפני שלוש שנים להתפרסם לקסי קיי, המחזיק בתוכו ערכים ומושגים מתוך ההוויה המחקרית והפדגוגית ומתוך השדה החברתי והשדה החינוכי. תחמנו את אורכו של כל ערך והעדפנו מעט המחזיק מרובה. והנה, הנטע הרך הזה הלך והתבסס ושלח שורשים מסתעפים. שוב ושוב עוברת בנו פליאה לנוכח הקשת הרחבה של קוראי כתב העת מכל מוסדות הלימוד האקדמיים בארץ והכותבים ממקומות אחרים השולחים פרי יצירה של רוח ודעת.

ואז עלתה לפתע השאלה: אם כתב העת שפיט ומתפרסם במפתח המקורות בארץ, מדוע לא נבקש את כל המלכות כולה – שלקסי קיי יימנה עם כתבי העת המוכרים לצורכי קידום אקדמיים. עדיין לא קיבלנו לכך תשובה, אך הדבר היה לחלום, לתקווה ולדרך ללכת בה.

תשעה ערכים בגיליון מס’ 7. ארבעה מהם עוסקים בהוויית העולם שאנו חיים בו מנקודות מבט מגביהות עוף: חדשנות משבשת (ד”ר מרב אסף), התבוננות בתורת האילוצים (ד”ר מירי גולדרט וד”ר שושי רייטר), נרטיבים של רוע (אלדד שידלובסקי) והבנה לעומק של אתיקה ומוסר בארגונים (ד”ר ציפי גושפינץ). שני ערכים עוסקים במציאות חברתית חלופית הנמצאת סביבנו: בית הדין השבטי, המעוגן בתרבות הבדואית ופועל לשמר דרכי התנהלות המתאימים למסורת (קאסם אלצראיעה) והמונח “חממה חינוכית” – מסגרת לימוד חדשנית, דמוקרטית והומנית, השמה דגש על התפתחות הוליסטית של הפרט (ד”ר דפנה גרנית דגני). שני ערכים עוסקים בדרכי למידה ושיח: סוכני תיווך כמקדמי למידה (ד”ר דיקלה חנוכה-לוי ופרופ’ דוד צוריאל) ומיומנות הדיבור בציבור (ד”ר אורי שטרנברג). לבסוף, אפשר לקרוא על התסמונת אוטיזם, על הרצף ועל האתגר החינוכי הכרוך ברצון לתת מענה הולם לילדים עם אוטיזם (ד”ר בדיע אלקשאעלה).

המאמרים המוצגים בגיליון זה נסקרו על ידי צוות מקצועי רחב: ד”ר מארק אפלבאום, ד”ר סמדר בן-אשר, ד”ר אמנון גלסנר, ד”ר רפי דווידזון, ד”ר ערגה הלר, ד”ר יהודית זמיר, ד”ר דיתה פישל, פרופ’ לאה קוזמינסקי, ד”ר רמה קלויר, ד”ר ורד רפאל, ישראל שורק וד”ר שושנה שטיינברג. קריאתם והערותיהם תרמו לשיפור הערכים הללו.

עורכת לשונית: אדוה כהן זמיר. עורכת גרפית ומפיקה: מיכל סטריער

יו”ר המערכת: פרופ’ לאה קוזמינסקי. עורכת ראשית: ד”ר סמדר בן-אשר. מערכת פעילה: ד”ר רמה קלויר וד”ר ורד רפאל.

מזכירת המערכת: גילה אביטל מרשות המחקר במכללה.

 

דילוג לתוכן