איזו פדגוגיה "אני" מגייסת להוראת עולים ממוצא אתיופי ?

איזו פדגוגיה "אני" מגייסת להוראת עולים ממוצא אתיופי ?

רונית וינטראוב | 2012 | הוראה

עבודת גמר זו התחילה בערעור קוגניטיבי, בסתירה של הסכמות (מושגים וציפיות) שהיו כה ברורות בתפיסת עולמי. ערעור זה הניע אותי ללמוד, על מנת לשקם את האיזון שהופר. עבודה זו עוסקת במחקר עצמי על עבודתי כמורת אולפן לעולים חדשים ממוצא אתיופי. העבודה בוחנת את הקשר בין שלושת המושגים המרכזיים: תרבות, למידה, והוראה בהקשר לעבודתי כמורה לעולים ממוצא אתיופי.

הכלי ששימש למטרות המחקר הינו היומן הרפלקטיבי. באמצעות היומן עקבתי אחר העשייה החינוכית שלי בכיתת האתיופים, תיעדתי סיפורי הצלחה וכשלון תוך כדי אינטראקציה ויחסי גומלין עם התלמידים.

ממצאי המחקר מצביעים על הקשר החזק וההדוק בין שלושת המושגים שנחקרו. כשהתרבות מהווה מרכיב חשוב ומשמעותי בניכוס ערכים וייצוגים חברתיים של היחיד, תוך כדי תהליך למידה, הכרוך בקשרי גומלין, היוצרים את המסגרת החברתית ליחיד. ההוראה ניצבת בקונטקסט רחב של היבטים חברתיים, פוליטיים, היסטוריים ותרבותיים, כאשר הפדגוגיה נתפסת ומובנת דרך עדשות אלו.

תוך כדי העשייה החינוכית בכיתה והתיעוד ביומן הרפלקטיבי,למדתי רבות הן מהפן האישי והן מהפן המקצועי. מהפן האישי גיליתי את עצמי – עלתה בי מודעות רבה יותר לדרכי ההוראה שלי בכיתה.

נחשפה תפיסת עולמי התרבותית שעברה מעין שינוי- הכרה ב"אחר" ובתרבות שהוא מייצג. הקריאה הספרותית הובילה אותי לשקט נפשי ולהכרה בשונה, היא חשפה בפני ידע רב על התרבות האתיופית.

ידע נרחב זה עזר לי מאוד לפעול אחרת במהלך העשייה בכיתה. בפן המקצועי וההוראתי בכיתה, גיליתי שזהותי המקצועית אינה סטטית אלא מתפתחת, צומחת ויוצרת. תוך כדי ההוראה בכיתה והעשייה החינוכית, למדתי להפעיל חשיבה ביקורתית ויצירתית יותר מבעבר,לשנות את דרכי ואת שיטות ההוראה בכיתה כשלנגד עיני עומדת הרלוונטיות לעולה ולצרכיו. על כן, אני מקווה שעבודת גמר זו תהווה בסיס תיאורטי ומעשי למחקרי המשך בתחום הוראת שפה בקרב אוכלוסיית העולים.

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן