אוטופיה חינוכית
https://doi.org/10.54301/YMNP6307
האוטופיה החינוכית היא תת־סוגה נדירה של האוטופיה הקלאסית, הפוליטית. הדיון בסוגה של האוטופיה החינוכית מאפשר חקירה של הזיקות השונות שבין ספרות, פילוסופיה ומעשה – בהקשר החינוכי. הערך מחולק לשלושה חלקים: החלק הראשון מוקדש להגדרת הסוגה; בחלק השני מוצגים שלושה מקרים של אוטופיות חינוכיות: אמיל או על החינוך של ז'אן-ז'אק רוסו, בית הספר של החיים של יאנוש קורצ'אק והעם והנוער של זיגפריד ברנפלד; בחלק השלישי נבחן היחס בין האוטופיות החינוכיות שנסקרו לעשייה חינוכית קונקרטית – בראי היסטורי וביוגרפי תוך בחינת השתמעויות אפשריות למעשה החינוכי בכלל. נראה כיצד ניתן להשתמש באוטופיה החינוכית ככלי בניסוח חזון חינוכי תוך תשומת לב להזדמנויות ולסכנות שהאוטופיה מגלמת.