הוראת האיות באמצעות סמלול מורפולוגי לשוני, תוכנית סמ"ל

הוראת האיות באמצעות סמלול מורפולוגי לשוני, תוכנית סמ"ל

הוראת האיות באמצעות סמלול מורפולוגי לשוני, תוכנית סמ"ל

שירלי הר-צבי, הילה שכטר סולומון

כדי להתבטא בכתב על התלמידים לשלוט בתהליך האיות. תהליך זה מורכב, ומשולבים בו מספר סוגי ידע לשוניים בו־זמנית, כמו ידע פונולוגי, ידע במורפולוגיה וידע סמנטי. מיומנויות הכתיבה דורשות תפקודים ניהוליים והעלאת רעיונות (למשל ויסות עצמי, תכנון וארגון), והן פועלות בסביבת זיכרון העבודה המאפשר לשמור ולאחסן מידע למשך פרקי זמן קצרים.

תלמידים המתקשים באיות נשענים על זיכרון העבודה שלהם בזמן האיות, ולכן משאבי זיכרון העבודה שלהם פחות זמינים להעלאת רעיונות בעת, והם זקוקים לאסטרטגיות זיכרון יעילות. האִיוּת הוא מיומנות לשונית הדורשת ידע על הרכיבים הבסיסיים של מילים. הידע המרכזי באיות הוא ידע פונולוגי, המשקף ידע על צלילי המילים ועל החוקיות המתלווה לצירופי הצלילים. תלמידים המתקשים להחזיק את המידע הפונולוגי בזיכרון, יתקשו לאיית מילים ארוכות.

לקריאת המאמר השלם נא הורידו את הקובץ.

https://doi.org/10.54301/FNYC2870

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן