הערכה חלופית

הערכה חלופית

שירה סופר-ויטל ועידית פינקלשטיין

בבתי הספר ובהשכלה הגבוהה השתרשה מזה זמן רב תרבות של הערכה ומתן ציונים, והם מרכיב חיוני, מכונן ויסודי של תהליכי הלמידה וההוראה בחברה המערבית. עם זאת, עולות תהיות ושאלות לגבי עצם ההערכה של ידע. למשל, מהו ידע? כיצד ידע יכול לבוא לידי ביטוי בתהליכי הוראה, למידה והערכה? מה ראוי וחשוב להעריך? כיצד ניתן להעריך?  שאלות אלה מקבלות משנה תוקף בשל השינויים המהירים בטכנולוגיה, בחברה ובכלכלה, אשר התעצמו אף יותר בעקבות משבר הקורונה. שינויים אלה מחייבים התאמה של מטרות החינוך במאה ה־21, ומימושן מחייב שינוי מהותי בהוראה ובהערכה.

הערכה חלופית מציעה לעבור ממיקוד בהערכה כמדידה למיקוד באבחון הלמידה לשם שיפורה. בהקשר של הערכה המתבססת על למידה שתהא משמעותית עבור הלומד, עולות שאלות חשובות, כגון האם וכיצד מעריכים נטיות ומיומנויות של יצירתיות, גמישות מחשבתית, חשיבה ביקורתית, תקשורת בין־אישית, חברתיות, ויסות רגשי, תחושת מסוגלות, שייכות ואוטונומיה?

לקריאת המאמר השלם נא הורידו את הקובץ.

https://doi.org/10.54301/OHPA7380

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן