הקונפליקט והדיאלוג של החינוך הדמוקרטי

הקונפליקט והדיאלוג של החינוך הדמוקרטי

הקונפליקט והדיאלוג של החינוך הדמוקרטי

רביב רייכרט

החינוך הדמוקרטי הוא במהותו חינוך מתקן עולם. המושג 'חינוך מתקן  עולם' נגזר מטענתו של ג'ון דיואי, הפילוסוף ואיש החינוך האמריקני בספרו ניסיון וחינוך: "חושבני שדי בידיעת מה בתולדות החינוך כדי להוכיח שרק מתקנים ומחדשים חינוכיים הרגישו בצורך בפילוסופיה של החינוך. כל אלה שדבקו בשיטה הקיימת הזדקקו רק למילים מצלצלות אחדות כדי להצדיק את הנוהג הקיים". מן הדברים האלה משתמע שדיואי מבחין בין החינוך הדבק בשיטה הקיימת לבין חינוך מתקן ומחדש. בעיניו, חינוך מתקן עולם הוא חינוך המטיל ספק ב'נוהג הקיים' מתוך תפיסה כוללת שהיא הפילוסופיה של החינוך.

הקישור בין התיקון לבין הדמוקרטיה עולה מכך שדיואי ניסח 'פילוסופיה גדולה' על החינוך שבבסיסה תפיסה כוללת הנשענת על תיאור של ה'חיים הטובים', על בחינת הפער בין המציאות לבין חזונו בדבר 'החיים הטובים' ועל הצבעה על מערכת חינוך הבנויה על עקרונות, על מטרות ועל שיטות שיביאו לידי הגשמתו של החזון. 'החיים הטובים' מתמצים בעיני דיואי בדמוקרטיה שהיא, לתפיסתו, יותר מצורת ממשל; היא דרך לבני אדם לחיות יחדיו בחירות ובאחריות. בשל כך משתמע מן הטענה שהוצגה לעיל שדיואי תופס 'חינוך מתקן עולם' כחינוך שאמור לתקן את החברה ולקרב את המציאות החברתית אל החזון של החיים הטובים, שהוא, כאמור, חיים המבוססים על התפיסה הדמוקרטית הכוללת המאפשרת לבני אדם לחיות יחד בחירות ובאחריות.

לקריאת המאמר השלם נא הורידו את הקובץ.

https://doi.org/10.54301/KEIW7684

 

 

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן