תוכנית תואר שני בייעוץ חינוכי

בהתאם למתווה החדש להכשרת מורים, המתחיל בשנת תשפ״ג:
תואר שני יהווה דרישה לכל מורה!

תוכנית תואר שני בייעוץ חינוכי

על התוכנית

תוכנית הלימודים לייעוץ חינוכי במכללת קיי מיועדת להכשיר יועצים חינוכיים לעבודה במסגרות חינוכיות מהגיל הרך ועד החינוך העל־יסודי, בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד. התוכנית כוללת שילוב בין שלושה תחומים מרכזיים: לימודי תשתית, מיומנויות ייעוציות והתנסות מעשית בבתי ספר, תוך חיבור בין היבטים תיאורטיים ומעשיים. התוכנית מאפשרת היכרות עם עבודה ייעוצית בסביבה רב־תרבותית, ועם דרכים להתערבויות פרטניות ומערכתיות, תוך דגש על יצירת סביבה אופטימלית להתפתחות ולתפקוד מיטבי של תלמידים ומורים, מיצוי הכוחות הטמונים בהם וטיפוח חוסן ורווחה נפשית ברמת הפרט וברמת המערכת.  הלומדים יתנסו בהכרת המעשה הייעוצי בפועל ובתהליכים של הובלת יוזמה ייעוצית ותוכנית התערבות, בהתאם לצרכים הייחודיים של המערכת הבית ספרית.

למי מיועדת התוכנית?

התוכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון ותעודת הוראה ולמורים בפועל, בעלי אוריינטציה בין־אישית גבוהה, תודעה חברתית ויכולת מוכחת להובלת יוזמות חינוכיות-ערכיות ופדגוגיות.

נושאים מרכזיים

התוכנית מתמקדת בייעוץ חינוכי ליחידים, לקבוצות, לקהילות ולארגונים, בדגש על עבודה מערכתית, תוך מתן מענה לשונות, לרווחה הנפשית ולצרכים הייחודיים של הפרט (מורים ותלמידים) ושל המערכת. התוכנית מפתחת יכולות של שאילת שאלות, ביקורתיות, זיהוי תהליכים אישיים, חברתיים וארגוניים לצד יכולות מחקריות. בנוסף, התוכנית מדגישה הכלה, רב־תרבותיות, מניעת הדרה,  פיתוח חוסן (ברמת הפרט והמערכת), התמודדות עם מציאות משתנה ועם מצבי לחץ והובלת שינויים במערכת החינוך.  כל אלה תורמים לגיבוש זהות תפקידית של יועץ פרואקטיבי, שלוקח חלק בתהליכי הצמיחה של בית הספר ובהתמודדות עם השינויים והאתגרים שמולם ניצבת כיום מערכת החינוך.

קורסים לדוגמה

  • לימודי תשתית, למשל: היועץ במערכת, מבוא לייעוץ, התערבות ייעוצית חינוכית במצבי לחץ
  • מיומנויות ייעוץ, למשל: היחס הייעוצי המסייע וסדנת פרקטיקום
  • התנסות בבתי הספר
  • מתודולוגיה ואוריינות אקדמית, למשל: שיטות מחקר ועבודת גמר מחקרית

תנאי קבלה

  • תואר ראשון ותעודת הוראה
  • ציון ממוצע של 85 ומעלה בתואר הראשון
  • שתי המלצות המעידות על כישורים, ניסיון ותפקוד של המועמדים במוסד להשכלה גבוהה (לבוגרי תואר ראשון) או במערכת החינוך (למורים בעלי ניסיון בהוראה)
  • ריאיון קבלה.

יינתן דגש רב על התנסויות הכוללות אינטראקציות בין־אישיות מורכבות, יוזמות ותרומה חברתית-ערכית (במהלך לימודי התואר הראשון או בעבודה בבית הספר).

קורסי השלמה

מועמדים ללא קורס בתחום הפסיכולוגיה בתואר הראשון יתקבלו על תנאי ויידרשו להשלים את הקורס כתנאי לקבלת התואר.

ימי הלימודים

הלימודים מתקיימים יומיים בשבוע למשך שנתיים, 26 ש"ש

  • יום ב' 19:15-14:15
  • יום ה' 19:15-8:30

גלריית תמונות

ראש התוכנית

פרופ' חיה קפלן,

ראש התוכנית לייעוץ חינוכי וראש המרכז למוטיבציה והכוונה עצמית.

הקימה וניהלה עד תשפ"א את היחידה לכניסה להוראה במכללת קיי.

תחומי עניין: קידום מוטיבציה והכוונה עצמית (Self-Determination) בקרב תלמידים ומורים, תהליכי כניסה להוראה ומוטיבציה של מורים מתחילים, תהליכי שינוי במערכות חינוך. המסגרת התיאורטית המרכזית למחקר ולהתערבויות חינוכיות היא תיאורית ההכוונה העצמית (Self-Determination Theory; Deci & Ryan, 2017).

 

בוגרים מספרים

 

מורן ממן סרוסי: סיימתי תואר ראשון בחינוך לגיל הרך במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי.
לאחר שמונה שנים בעבודה חינוכית, הייתה זו עבורי הבחירה הטבעית להמשיך וללמוד לקראת תואר שני בתוכנית לייעוץ חינוכי במכללה שהיא בית.
התוכנית עוררה בי סקרנות רבה ואפשרה לי לרכוש ידע עשיר וכלים, שבאמצעותם אני מביטה על העולם.
התוכנית העניקה לי נקודת מבט ביקורתית, רחבה ונכונה יותר על החיים ובעיקר את היכולת לזהות תהליכים חברתיים ואישיים, המשפיעים על הפרט ועל מערכת החינוך.
הלימודים בתוכנית אופיינו ברמה גבוהה, באיכות הוראה של הסגל האקדמי ובשילוב של פרקטיקות יישומיות ורלוונטיות לשדה החינוכי.
צוות המרצים הוא מקצועי ומרתק. יחס המרצים לסטודנטים היה אישי, סבלני, חם ויוצא דופן, דבר שהביא להצלחתי בלימודים.

***

לילה מקוצר: תוכנית ההכשרה לייעוץ חינוכי במכללת קיי עשירה בתכנים רלוונטיים לשדה הייעוצי בחברה הבדואית בנגב.
ההכשרה תרמה לי להשתלב באופן מיטבי בעבודתי כיועצת חינוכית בחינוך המיוחד ולהתמודד עם סוגיות מורכבות שבהן אני נתקלת.
אני רואה חיבור בין התכנים שלמדנו בקורסים השונים, המחקר שערכתי במסגרת עבודת הגמר ובין עבודתי כיועצת.

בעקבות ההכשרה במכללת קיי, נכנסתי לתפקידי החדש כיועצת חינוכית בביטחון עצמי, עם תחושת מסוגלות ומוטיבציה פנימית, בנחישות ובחריצות, עם רצון להוביל צוותים חינוכיים בבית הספר, להיות חלק מעיצוב המדיניות והתרבות של המוסד החינוכי.
רכשתי את היכולת לקיים שיח רגשי, לחזק את החוסן הנפשי של כל באי בית הספר ולגייס שותפים לעבודת צוות.
במהלך הלימודים חוויתי קשר מיוחד עם הצוות בתוכנית הייעוץ. קיבלנו יחס הולם ומכבד, המאופיין בפתיחות ובנגישות בכל עת.
מבחינה חברתית נוצר קשר טוב בין כלל הסטודנטיות בקבוצה, ערביות ויהודיות, והפכנו לקבוצה אחת מגובשת.

 

טלי אדגה: התואר השני בייעוץ חינוכי היה בשבילי מסע חוויתי לעבר התפתחות אישית ומקצועית.
במסע זה נחשפתי לתכנים לימודיים מגוונים והתנסות מעשית בשטח, אשר העצימו והעשירו אותי.
הלימודים סייעו לי בשינוי המקצועי והאישי שעברתי ועדיין אני עוברת עם עצמי. הלימודים עזרו לי להיות מודעת לעצמי ולסביבה.
גיליתי אצלי רבדים בין־אישיים שלא הכרתי קודם, גיליתי את היכולות והמסוגלות אשר טמונים בי.
הצבתי לעצמי אתגר לא פשוט של שילוב לימודים, גידול ילדים ועבודה, אתגר אשר צלחתי בזכות התמיכה, ההקשבה וההדרכה המקצועית של סגל מרצים מדהים.
כיום כיועצת חינוכית אני ממשיכה להתפתח מקצועית, מרחיבה את אופקיי ומרגישה שעשיתי את הבחירה הנכונה.

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן