התמחות בהוראה – סטאז'

התמחות בהוראה (סטאז')

שלב הכניסה למקצוע ההוראה מוגדר בישראל כשלב בן שלוש שנים, הכולל את שנת ההתמחות ואת השנתיים שלאחריה. המתמחה בהוראה הוא בוגר הכשרת עובדי הוראה, העובד במערכת החינוך כעובד הוראה בתנאי אמת בהיקף של לפחות שליש משרה. המתמחה משתתף בסדנת התמחות במוסד אקדמי להכשרת עובדי הוראה, מקבל ליווי שנתי של חונך ועומד בתהליך של הערכה, לקראת רישיון לעיסוק בהוראה.

למתמחה ב”אופק חדש” לא תוכר סדנת הסטאז’ לצור הפיתוח המקצועי. למתמחה ב”עוז לתמורה” תוכר סדנת הסטאז’ כגמול לפיתוח המקצועי, רק אם עשה את סדנת הסטאז’ אחרי שכבר היו לו תואר ותעודת הוראה.

מתמחה שהועסק בתנאי "אופק חדש" או "עוז לתמורה", והשתתף בשנת ההתמחות, יכול בנוסף לסדנת הסטאז’, להשתתף בהשתלמות מוסדית – והיא תוכר לו כ-30 שעות לצורך קידום בדרגה.

מטרות סדנת ההתמחות

שנת ההתמחות בהוראה מגשרת בין ההכשרה התיאורטית במכללה לבין ההוראה בפועל- הפרקטיקה החינוכית. הכניסה לשדה החינוכי מזמנת התנסויות בתחומים מגוונים וטומנת בחובה חששות ואתגרים רבים. מטרתה של סדנת ההתמחות, ללוות את המתמחה בהתפתחותו המקצועית במסגרת של עמיתים ובהנחיית מדריך מן המכללה. הסדנה מסייעת למתמחה לפתח חשיבה רפלקטיבית על עבודתו. במסגרתה ניתנת לו הזדמנות להעלות לדיון נושאים ודילמות מתוך עבודתו בבית הספר. היא מאפשרת טיפול שיטתי באירועים פדגוגיים-דידקטיים, ארגוניים ומנהליים מתוך גישור בין המעשה לתיאוריה, בדגש על פיתוח זהות מקצועית, וכל זאת במסגרת אמפטית ותומכת. התכנים בסדנאות השונות נובעים מצרכי המתמחים בסדנה, בדגש על סילבוס מתפתח וצומח ומתן ידע וכלים מקצועיים פרקטיים.

סדנאות הליווי במכללה

במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי מתקיימות כ- 30 סדנאות התמחות שונות מידי שנה. סדנאות על פי תחומי התמחות ומסלולים המתקיימות במכללה, סדנאות בדגם "חממה", יישוביות, מוסדיות ובין מוסדיות, במודל משולב רב משתתפים (מתמחים, מורים חדשים וחונכים) המתקיימות ביישובים השונים ובבתי הספר ברחבי הנגב. כמו כן, מתקיימות סדנאות בהתאמה ייחודית לתוכניות ההכשרה להסבת אקדמאים, (תמורות, שחפ"ץ הנדסאים ו-M.teach), למורים בתחומי ידע שונים כמו מחנכים ומחנכות כיתה, גיל רך, חינוך מיוחד, חינוך גופני וחינוך בלתי פורמלי.
בסדנאות הליווי וההדרכה השונות מתקיימים מפגשים לאורך שנת ההתמחות ברוח התיאוריה להכוונה עצמית (Deci & Ryan, 2000). תיאוריה זו דוגלת כי לאדם שלושה צרכים פסיכולוגים בסיסיים ואוניברסליים: הצורך בקשר ובשייכות, הצורך במסוגלות והצורך באוטונומיה. סיפוקם של שלושה צרכים אלה תורם להתפתחות מיטבית, למוטיבציה פנימית, להשקעה, ולהסתגלות רגשית וחברתית. אנו מאמינים כי תמיכה בצרכים אלה במסגרות הסדנה מסייעת בשלב הכניסה להוראה, מעצימה ומסייעת בפיתוח התנהגות פרואקטיבית, יוזמת ומחוללת שינויים.

ראש היחידה – ענת קסלר וצוות היחידה לכניסה להוראה, מאחלים לכם שנה מלאה בהגשמה עצמית, למידה והנאה.

מצגות ומידע נוסף:

מצגת – כנס מכללתי חשיפה התמחות 16.5.23 הקלטת זום – כנס מכללתי חשיפה התמחות 16.5.23 מצגת היכרות לסטודנטים משרות למתמחים ולסטודנטים להוראה
לסרטון בנושא שנת ההתמחות פלייר מידע אודות שנת הסטאז' – תשפ"ד לאיגרת לקראת התמחות בשנת תשפ"ד איגרת ערבית
לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן