דבר מערכת גיליון 3

דבר המערכת לקסי-קיי 3

הגיליון השלישי של לקסי-קיי פותח את השנה השנייה להופעתו של כתב העת. אופיו המיוחד של כתב העת הלקסיקלי וייחודיותו בנוף כתבי העת השונים בארץ, מאפשר התבוננות רעננה במושגים מוכרים וחדשים בזוויות ראייה פילוסופיות, פסיכולוגיות, חינוכיות ופדגוגיות עדכניות. התבססותו של לקסי קיי מהווה תשתית לבניית לקסיקון הולך וגדל, כשבכל פעימה מצטרפים מושגים חדשים לאלו שפורסמו בפעימות הקודמות.

בגיליון הפעם תשעה ערכים חדשים. המושג אחרות כבסיס לדיאלוג עם האחר והשונה, והמושג הכלה כפעולה וכתהליך המאפשרים התקרבות לאחר. הרחבת ההקשרים החברתיים של האדם כפרט החי בתוך אינטראקציות חברתיות מגוונות מתוארת באמצעות הדיון באוטונומיה התייחסותית.

מושג הסולידריות כביטוי ההתנהגותי-המעשי לחיי אחווה בקהילה מבליט את הניגוד קוטב השני שלו עם מנותקות חברתית שמשמעותה התרחקות היחיד מהחברה עד כדי ניכור. פרספקטיבה חדשה ללמידה תוך שירות בקהילה מתוארת במודל של יצירת משמעות תוך מעורבות פעילה של עשייה.

שני מושגים שונים דנים באופן בו ניתן להתבונן בצורה מושכלת על במערכת החינוך: הערכה כפעולה הבאה להשביח פעילות חינוכית ודיוקן בית הספר כמתודולוגיה שנועדה לתאר את המתרחש במסגרת הכיתות ובאינטראקציות בין מורים לבין תלמידים.

ולסיום, ההתבוננות במערכת הסביבתית בסביבה החובקת אותנו נעשית דרך חווית מקום: קיץ ישראלי 2014-2011 מראשיתה של מחאת האוהלים ועד לרעם התותחים בקיץ האחרון.

קראו וסקרו את המאמרים: פרופ' ארנון אדלשטיין, ד"ר קרן אילות, ד"ר סמדר בן אשר, ד"ר אמנון גלסנר, דפנה גרנית, ד"ר יהודית זמיר, ד"ר רמה קלויר, ד"ר חיה קפלן, ד"ר ורד רפאלי ורקפת שחר.

תודה לד"ר עדית שר עורכת הלשון ולמיכל סטריער על הפקת כתב העת ועיצובו.

לאחרונה החלה לפעול, בצד המערכת המייעצת הרחבה, מערכת פעילה שחברים בה פרופ' לאה קוזמינסקי, ד"ר רמה קלוויר, ד"ר ורד רפאלי וד"ר טל צין דרור. המערכות הרחבה והפעילה, שמו להן למטרה לפתח את כתב העת, להציג רף גבוה לאיכותם של הערכים המתפרסמים בו, ובמקביל ולפתוח את מעגלי הכותבים והקוראים בו לקהלים רחבים.

הפעימה הבאה של כתב העת הלקסיקלי לקסי-קיי תהיה ביוני 2015; אנו מזמינים את הכותבים במגוון תחומי העניין וההתמחות להיות שותפים לכתב העת המתהווה.

ד"ר סמדר בן אשר
עורכת ראשית

דילוג לתוכן