תוכנית ההכשרה לבית-הספר העל-יסודי (ז-י)

אודות התוכנית

התוכנית מכשירה מורים לבית הספר העל־יסודי במגזר היהודי והבדאוי. בלימודים בתוכנית משולבות למידה עיונית חדשנית ועדכנית והכשרה מעשית בתחומי החינוך ובהוראת תחומי הדעת שבהם מתמחים הסטודנטים.

הסטודנטים הלומדים בתוכנית זוכים ללווי אישי מראש התוכנית, מצוות המרצים ומהמדריכים הפדגוגים.

בסיום הלימודים בתוכנית יוענקו שתי תעודות:

  • תואר ראשון    B.Ed
  • תעודת הוראה לבית הספר העל־יסודי (לכיתות ז'-י') בשני מקצועות הוראה במתכונת דו־חוגית* או תעודת הוראה לבית הספר העל־יסודי (לכיתות ז'-י') במקצוע הוראה אחד במתכונת חד־חוגית*.

משך הלימודים – 4 שנים.

* בהתמחויות הבאות : תנ"ך ספרות, לשון: הלימודים בשלושה ימים *

 

ראש תוכנית ההכשרה:


ד"ר ורד יפלח וישקרמן
דוא"ל: veredy@kaye.ac.il

 

מבנה תוכנית הלימודים בהכשרה לבית ספר העל־יסודי

* דו־חוגי:
לימודים בשתי התמחויות שהן מקצועות הוראה בבית הספר העל־יסודי:
ספרות עברית וכללית, תנ"ך, לשון עברית כשפה ראשונה, לשון עברית כשפה שנייה, לשון ערבית כשפה ראשונה, תוכנית שבילים – חינוך בלתי פורמלי וגיאוגרפיה בדגש על לימודי סביבה או היסטוריה.

* חד־חוגי:
לימודים בהתמחות אחת שהיא מקצוע הוראה בבית הספר העל־יסודי: מתמטיקה, מדעים.

סה"כ שעות שנתיות במהלך התואר
הכשרה קלינית דו־חוגי – 18 ש"ש

חד־חוגי – 12 ש"ש

לימודי חינוך והוראה  12 ש"ש
חד־חוגי 48 ש"ש
דו ־חוגי 26  ש"ש בכל התמחות מלבד  ערבית – 32 ש"ש
העשרה 4 ש"ש

 

 

תנאי הקבלה לתואר ראשון .B.Ed

1-   זכאות לתעודת בגרות

2-   עמידה בתנאי הקבלה של ההתמחות המבוקשת.

3-   עמידה בהצלחה בוועדת קבלה להתאמה להוראה.

4-   עמידה באחד ממסלולי הקבלה האלה:

א. מסלול תעודת בגרות איכותית לפי תנאים אלה:

ממוצע משוקלל של ציוני הבגרות 92 לפחות, 5-4  יח"ל אנגלית ומקצוע מוגבר 5 יח"ל.

ב. מסלול תעודת בגרות ומבחן פסיכומטרי:  מועמד שאינו עומד בתנאי הקבלה לפי מסלול א  יוכל להתקבל על סמך ממוצע של ציון הבחינה הפסיכומטרית והציון המשוקלל של תעודת הבגרות (כולל בונוסים) – 50% לכל רכיב.

הציון המשולב הנדרש לקבלה הוא 540 לפחות.

 

למידע על תנאי הקבלה ניתן לפנות:

ליחידת רישום וקבלה בטלפון: 08-6402733 / 08-6402734

 

 

מדברי הסטודנטים

עדן קדושים, שנה ג' על־יסודי מדעים

הלימודים בהתמחות מדעים בתוכנית ההכשרה לבית הספר העל־יסודי  כוללים הקניית ידע תיאורטי בתחום המדעים ובתחום החינוך בשילוב התנסות מעשית בהוראה בבית הספר, מעבדות וסיורים.
הקורסים השונים והמגוונים מחברים בין העולמות ויוצרים חוויה לימודית ייחודית.
לכל סטודנט יש מדריכה פדגוגית ומורה מאמנת והן מלוות ומנחות באופן שוטף במהלך ההתנסות המעשית בבית הספר.
ההתנסות הייתה מאוד משמעותית עבורי, לימדה אותי רבות, נתנה לי כלים רבים ומגוונים להוראה והקנתה לי ידע פדגוגי רב. בהתנסות המעשית למדתי בעצם איך ללמד את מקצוע המדעים בדרכים מגוונות ורלוונטיות לתלמידים במאה ה־21 תוך שילוב חשיבה, יצירתיות והנאה.

התמחויות:

 

"מכל מלמדיי השכלתי ומתלמידיי אף יותר"
סיכום שנת ההתנסות בהתמחות ספרות

נוי-מלי אוטמזגין ומירית פדלון, סטודנטיות שנה ג' בתוכנית ההכשרה לעל־יסודי

שנת ההתנסות האחרונה הייתה עבורנו שנה מיוחדת ומהנה, מלאת למידה ועשייה. במסגרת ההתנסות כלומדות וכמלמדות ניתנה לנו ההזדמנות להרחיב את ארגז הכלים שלנו כמורות לעתיד. משבוע לשבוע ומהתנסות להתנסות חשנו כי אנו צוברות ידע רב יותר וביטחון רב יותר בכל הקשור להוראה. אט אט כל אחת ואחת זכתה להוסיף חלק נוסף בפאזל שמרכיב את זהותה החינוכית ואת זהותה המקצועית כמורה.

יתר על כן, במסגרת ההתנסות זכינו להיחשף למגוון שיטות הוראה ולמורות שונות האוחזות בגישות חינוכיות שונות. אין ספק כי הצפייה בשיעורים הייתה מעשירה מאוד וכי היא אפשרה לנו להעמיק ולהרחיב את ידיעותינו בתחום הספרותי בפרט ובתחום החינוכי- מקצועי בכלל.

הנושאים שבהם דנו במהלך הסדנאות הדידקטיות היו משמעותיים מאוד לתהליך למידתנו. הפרקטיקות וההמלצות שניתנו לנו במסגרת סדנאות אלו היוו עבורנו קווים מנחים בהוראת השיעורים.

יתרה מזאת, העשייה סביב הפרויקט גרמה לנו לפעול יחד כצוות מתוך רצון אמיתי ומתוך מוטיבציה פנימית כנה, שכן ניתנה לנו האפשרות לבחור בעצמנו את נושא הפרויקט ואת הכיתות שתשתתפנה בפרויקט. עוד נציין כי העשייה סביב הפרויקט תבעה מאיתנו יוזמה ויצירתיות, וכן היא גרמה לנו לפעול מתוך עניין וסקרנות.

כמו כן, במסגרתה של שנת התנסות זו ניתנה לנו ההזדמנות להתנסות הן בכיתות החטיבה התחתונה הן בכיתות החטיבה העליונה. ההיחשפות לגילים השונים אפשרה לנו לעמוד על התמורות החברתיות, הערכיות והלימודיות החלות בתלמידים עם התפתחותם ועם התבגרותם.

אנו סמוכות ובטוחות כי כדי להפוך למורות הראויות והטובות שאנו שואפת להיות, וכדי להרכיב בשלמותו את פאזל זהותנו כמורות, עוד צפויה לנו למידה רבה, אך אין ספק כי לאחר שנה זו, אנו מרגישות בטוחות יותר לצאת לדרך חדשה ועצמאית בעולם החינוך.


 

התפתחות אישית בהכשרה הקלינית

יסמין קבועה, סטודנטית שנה א' בתוכנית ההכשרה לעל־יסודי

לקראת הסוף של הקורס ובתחילת תהליך ההכשרה אנו מציגים כמה נקודות חשובות שנגענו בהן במהלך הקורס. תחילה הגענו לשיעור הראשון עם תחושות של התלהבות, סקרנות, היסוס וקצת פחד, כי הוא הקורס הראשון לתלמידי שנה א' בתוכנית לעל־יסודי. הקורס שימש כלי שסלל את הדרך לקריירה שלנו כמורים בעתיד. הקורס היה עבורנו דרך ארוכה שבמהלכה עצרנו בתחנות מיוחדות רבות, והראשונה שבהן הייתה השיעור הראשון והצגת הסילבוס. לאחר מכן התקיים יום שפות ההוראה במכללה, והוא כלל מספר סדנאות בנושאים שונים. לדוגמה: סדנת תיאטרון ככלי הוראה, ובה שיחקנו במשחק תיאטרון ולמדנו כיצד ניתן לשלב את המשחקים בעבודה הכיתתית; סדנה מתודולוגית להתפתחות עצמית ובה למדנו על צרכים חשובים עבורנו כסטודנטים – מסוגלות, אוטונומיה ושייכות ומוטיבציה;סדנת אסטרטגיות חשיבה חזותית, סדנה מעוררת השראה שפיתחה את כישורי החשיבה הביקורתית והיצירתית שלנו, באמצעות הפעילויות שבה והם בהחלט יועילו לנו כמורים בעתיד; וכן סדנאות רבות נוספות, כגון בישול טיפולי, מיינדפולנס ועוד. ביום הזה למדנו שיטות הוראה חדשות וקיבלנו ארגז כלים להוראה .
צעד אחר צעד הגענו לשבוע העבודה המעשית שהיה שבוע מיוחד עבורנו. פתחנו את השבוע בהרצאות מעוררות השראה עם מנהלי בתי ספר. לאחר מכן התקיימה סדנה מרתקת עם יועצת בית הספר על דור הילדות וההתבגרות, ולקחנו את הנקודות החשובות לתשומת ליבנו בעבודה עם התלמידים. גם כחלק משבוע העבודה המעשית העברנו שיעורי חינוך בליווי המחנכים ומשחקי חדר בריחה אשר קיבלנו מסטודנטים של רג״ב.
במהלך שבוע העבודה המעשית קיימנו יום שיא לשכבה ז', והוא כלל מספר תחנות בנושאים שונים.
סיכמנו את השבוע בהשתתפות בכנס בית ספרי, ובו למדנו את סיפור הצטיינות בית הספר ותלמידיו, והקשבנו לשתי הרצאות מעוררות השראה בנושא התפתחות עצמית. התרומה הענקית של השבוע הזה הייתה ההיכרות שלנו עם מערכת בית הספר. הכרנו את דמות המורה והמחנך ואת חובותיו, הרגשנו את המאמץ שיש לעשות כדי לדאוג לאינטרס של התלמיד ולהשיג את מטרת העל שלנו כמורים.
אחד הדברים הנוספים המיוחדים בקורס הזה הוא ההרצאות המגוונות והשימושיות באולם, כמו ההרצאה על סיפורי הצלחה של אנשים משפיעים, הרצאה על הטרדה מינית, הרצאה על מחוננים – כל אלו עזרו לנו להבין ולהכיר את הסביבה החינוכית ואת מערכת החינוך בכלל.
כעת ניתן לומר שבעזרת הקורס הזה אנו מוכנות להתנסות בשנה ב' וג' ללא חשש והיסוס כי זו כבר לא הפעם הראשונה.


 

להכיר את החדש הלא נודע, ללכת למקום שאף אחד לא היה לפניך

אנסאם אלאסד, סטודנטית שנה א' בתוכנית ההכשרה לעל־יסודי

לפי דעתי התשובה לרצון להכיר את החדש הלא נודע, ללכת למקום שאף אחד לא היה לפניך, ללמוד איך לעשות ניסים בידיך – פשוטה ומורכבת. מקצוע ההוראה מאפשר להגשים את כל הרצונות האלו בכל יום .

זה טוב מאוד שהמכללה מאפשרת בקורס "הכשרה קלינית בבית הספר העל־יסודי" להתנסות בבית הספר כבר כבר בתחילת הלימודים – לנו שרוצים להיות מורים. החוויה הזאת נתנה לנו הזדמנות לגלות את עולם החינוך מהזווית של המורה בבית הספר ולא של התלמיד. גילינו את תהליך העבודה של הנהלת בית הספר ובו יש לכל מורה תפקיד מסוים שמטרתו לשמור על הארגון בתוך הבית הספר, גילינו את החשיבות של המורה וכמה הוא משקיע במקצועו ואיזו אחראיות יש לו לפחות ל־20 תלמידים שלכל אחד מהם יש עולם מיוחד. גילינו גם כיצד הוא מוביל אותם לעולם החינוך והלימוד ומלמד אותם, מתאמץ שכל התלמידים יבינו את החומר תוך סבלנות והתחשבות ברמות השונות של התלמידים, כי יש תלמידים שמבינים את החומר כבר בפעם הראשונה ויש תלמידים שמבינים רק ב[עם הרביעית. למדנו איך משלבים כלים דיגיטאליים בהוראה ובלמידה וזה חשוב כי הטכנולוגיה היא חלק בלתי נפרד מהחיים של התלמידים בימים אלה, והיא רק הולכת ומתפתחת.

קיבלתי הרבה דברים טובים מההתנסות, והיא גם נתנה לי הזדמנות לחשוב מה חייבים לעשות כדי לשפר את מצב הלימודים, מה הוא הדבר שחייבים להתמקד בו יותר, מה חייבים לעשות כדי לחזק את היחסים בין התלמיד למורה כדי לתת לתלמיד הרגשה שהוא חלק מבית הספר. התלמיד הוא קודם כול בן אדם ואחר כך לומד, ולכן דבר ראשון – כדי שהוא יצליח ויפתח את השכלתו צריך שתהיה לו תחושת שייכות ומסוגלות. תודה לכל מי שהיה איתנו צעד אחר צעד על מנת להשיג את המטרה הנכספת. ניתנה לנו הצצה קטנה לעולם החינוך בבתי הספר והבנה שגם אם נתמודד עם קשיים, זה לא יחליש אותנו, אלא תמיד תהיה דרך לנסות שוב. ההצלחה לא מגיעה בקלות, והתלמידים נמצאים בידיים של המורים, ולכן אנחנו חייבים לעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי לעזור להם.

 


לעמוד מול תלמידים לנהל ו'להחזיק כיתה'

יובל נאור, סטודנטית שנה א' בתוכנית ההכשרה לעל־יסודי

לפני זמן קצר ישבתי על ספסל הלימודים ולפתע התהפכו היוצרות, אני עומדת מול כיתה שלמה של תלמידים. סמסטר ב' נפתח בידע רב שהועבר לנו, משחקי גיבוש והכנת מערכי שיעור אבל שום דבר לא הכין אותנו לרגע שנעמוד בפני תלמידים וננסה לנהל ו'להחזיק' כיתה. הגענו לבית הספר התיכון 'מקיף עומר' לשכבה ז' ו'נזרקנו למים', כל מה שהיה בראשנו הם חששות ותהיות מהלא נודע, האם יקשיבו לנו? האם נצליח להעביר לתלמידים את מערכי השיעור שהכנו? האם נצליח לעניין את התלמידים? נוכחנו לגלות שבשביל להצליח צריך קודם כל להתנסות והכי חשוב – לא לוותר גם כשקשה. הכנו מערכי שיעור על יום השואה ויום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וערכנו שיעורים לכיתות ז'. בשביל כל אחד ואחת מאיתנו זו הייתה החשיפה הראשונה לתפקיד המורה והמחנך. החשיפה השנייה הייתה כאשר הכנו פעילויות מגבשות לקישוט הכיתות, כל קבוצה עמלה והשתמשה ביצירתיות שלה כדי ליצור חוויה לתלמידים ולגעת בערכים שהיא רוצה להנחיל לתלמידים. בחשיפה השלישית הכנו פעילויות באמצעות משחק, שימוש בטכנולוגיה, דבר אשר לא היה קיים כשאנחנו היינו תלמידים בגילם. עברנו תהליך, זהות דמות המחנך/המחנכת שהיינו רוצים להיות החלה להתגבש, הרגשנו בטוחים יותר. חוויית ההתנסות נתנה לנו כלים לבניית איש החינוך שנהיה בעתיד, גיבשה את הערך העליון שיוביל אותנו. רכשנו כלים להתמודדות עם אלימות מינית, עם גורמי סיכון ועם לקויות. כל זאת זו רק ההתחלה של התהליך, אנחנו נעבור עליות ומורדות, נחווה קשיים ונתגבר עליהם. ההרצאה שקיבלנו על אלימות מינית הייתה עוצרת נשימה, התקשינו לעכל את כל המקרים שסופרו לנו, רכשנו כלים להתמודד עם מקרים אלו העלולים לקרות לכל אחד ואחת מתלמידנו העתידיים. תפקיד המורה הוא מחנך, הוא להיות שם בשביל התלמידים יום יום, להיות קשוב, רגיש ודמות מודל לחיקוי עבורם. אז נכון, אנחנו רק בשנה א' ומסיימים בקרוב את סמסטר ב', אך אנחנו בתחילתה של חוויה עצומה, מספקת, מלאה בתחושת שליחות שתוביל אותנו אל הצעד הבא בדרך להצלחה.

 

* מענקים ומלגות לזכאים בהתאם לתקנון | פתיחת התוכנית מותנית במספר הנרשמים | המכללה שומרת לעצמה את הזכות לערוך שינויים | מספר המקומות מוגבל: הרישום לתוכנית – על בסיס מקום פנוי

 

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן