חינוך בלתי פורמלי: חברה וקהילה

סטאז' בחינוך בלתי פורמלי
בהתמחות חברתית קהילתית בשנת הלימודים תשפ"ד

לקראת תחילת התמחותך בחינוך הבלתי פורמלי בהתמחות חברתית קהילתית אנו שמחים על בחירתך במקצוע זה ומאחלים לך שנת התמחות משמעותית ומהנה. בעמוד זה ריכזנו עבורך את המידע הרלוונטי על שנת ההתמחות תשפ"ד.

 

טופס לאישור מסגרת לסטאז' בלתי פורמלי נוער וקהילה מחוז דרום לשנת תשפ"ד

מצגת למתמחה בחינוך בלתי פורמלי בהתמחות חברתית קהילתית

 

מהי שנת ההתמחות?
החל משנת תש"ס חלה בישראל חובת התמחות בהוראה למורים לצורך קבלת רישיון הוראה (חוזר מנכ"ל). החל משנת תשע"א חלה חובת התמחות גם על עובדי חינוך במסגרות החינוך הבלתי פורמלי לצורך הוצאת רישיון עובד חינוך (חוזר מנכ"ל). שנת ההתמחות (סטאז') הינה שנת העבודה הראשונה שלך במסגרות החינוך הבלתי פורמלי. בשנה זו מקבלים המתמחים ליווי בשלושה מעגלי תמיכה סדנת התמחות במוסד אקדמי, חונך במסגרת ההתמחות ותהליך משוב והערכה.

מהי מטרתה של שנת ההתמחות?

  1. התנסות בעבודה בשטח
  2. קבלת תמיכה, משוב והכוונה מאנשי מקצוע מנוסים
  3. מאפשרת לארגון ולמתמחה לבדוק את התאמתם

מהן מסגרות העסקה המאושרות להתמחות?

על המסגרת והתפקיד להיות מאושרים לפי "חוברת מסגרות מאושרות" ואוגדן בעלי התפקידים של מינהל חברה ונוער ולעבור אישור סופי של מרכז ההדרכה. עבודה במסגרות שלא אושרו להתמחות, לא תוכר להתמחות.

לתשומת לבכם,

  • התפקיד חייב להיות בעל אופי חברתי קהילתי ולכלול היבטים של הדרכה והובלת קבוצה
  • על העבודה לכלול עבודה בפועל עם ילדים ובני נוער (מכיתה א' ועד "צעירים" בגילאי 25)
  • ההדרכה תינתן לקבוצת חניכים של לפחות 8 משתתפים קבועים
  • מנהל המסגרת לא יכול להיות חונך למתמחה

כיצד אמצא מקום להתמחות?

על המתמחה מוטלת האחריות לחפש עבודה בכוחות עצמו.

רישום להתמחות ואישור מסגרת:

על המתמחה למלא את טופס ההרשמה המצורף טרום שנת ההתמחות ולא יאוחר מה- 1.9 לצורך אישור פרטי ההתמחות (מסגרת, תפקיד וחונך). הודעה על אישור/דחיה מסגרת ההתמחות תשלח במייל אישי אל המתמחה. במידה והמסגרת או התפקיד לא יאושרו, על המתמחה לחפש מקום השמה חלופי.

תקופת העסקה המוכרת להתמחות:

משך זמן ההתמחות 12 חודשים.

היקף משרה להתמחות:

על היקף העבודה להיות לא פחות משליש משרה (12 שעות שבועיות). במידה והמתמחה מבצע באותה השנה התמחות בחינוך הבלתי פורמלי ובנוסף סטאז' בהוראה, יעבוד 6 ש"ש בהוראה ו- 6 ש"ש בחינוך הבלתי פורמלי.

שכר המתמחה בשנה ההתמחות:

התמחות הינה תקופת עבודה לכל דבר ועניין ולכן, עבודה שנעשית בהתנדבות ללא שכר לא תחשב להתמחות כלל.

החונך והחניכה:

אישור החונך נעשה בידי מנהלת מרכז ההדרכה (מה"ד) באמצעות טופס הרישום והודעה במייל על אישור/דחיה. על החונך להיות אדם בעל 4 שנות ניסיון לפחות בעבודה חברתית קהילתית, בעל יכולת ונכונות לספק תמיכה רגשית ומקצועית ולשמש כתובת זמינה לשאלותיו והתלבטויותיו, כמו גם מקור להעצמתו.

החונך ייפגש עם המתמחה אחת לשבוע במשך שעה. במידה והמרחק הגיאוגרפי גדול תתקיימנה הפגישות אחת לשבועיים למשך שעתיים. תוכן המפגש יכלול תכנים מעבודתו של המתמחה, תצפיות ומשוב על עבודתו.

במידה והמתמחה מבצע באותה השנה סטאז' כפול (בלתי פורמלי והוראה), יקבל שני חונכים (אחד לכל תחום), אך ישתתף בסדנת סטאז' אחת.

תהליך משוב והערכה:

תהליך המשוב וההערכה מתקיים לאורך שנת ההתמחות. התצפיות במתמחה הן המקור התיעודי להערכת עבודתו. על התצפיות להיות מתועדות בכתב. יש לבצע לקראתן שיחת הכנה עם המתמחה, ולאחריהן לבצע שיחת משוב.
בכל מחצית נדרש שיצפו במתמחה:
1. מנהל המסגרת החינוכית פעם אחת
2. החונך פעמיים
3. מנהלת המה"ד או מי מטעמה פעם אחת

משוב אמצע שנה:

באמצע השנה (15.1) יתקיים משוב אמצע במסגרת החינוכית של המתמחה על ידי מנהל המסגרת החינוכית בנוכחות החונך והמתמחה. מטרת המשוב לדון בנקודות חוזק והתנהגויות לשיפור אצל המתמחה. סיכום השיחה ייכתב בטופס ידני (משוב אמצע שנה). עותק ממשוב אמצע שנה יועבר ליחידת הסטאז'/ במכללה ולמנהלת המה"ד במחוז.

מצ"ב קישור למפת הממדים להערכת עובדי החינוך החברתי קהילתי הבלתי פורמלי

הערכה מסכמת:

בסוף כל שנה, ב- 31.5 תבוצע הערכה מסכמת. ההערכה המסכמת תתבצע במערכת המקוונת בידי מנהלת מרכז ההדרכה והחונך (בשת"פ עם מנהל המסגרת החינוכית). בנוסף, המתמחה יתבקש להעריך את עצמו. מנהלת מרכז ההדרכה תשגר את תוצאות ההערכה למשרד החינוך. לאחר שיגור התוצאות למשרד החינוך, אגף התמחות וכניסה להוראה ינפיק אישור על מעבר שנת ההתמחות בהצלחה או על חובה לחזור עליה בהתאם להחלטת הוועדה.

קבלת רישיון עובד חינוך:

לאחר קבלת תוצאות הוועדה יוכל המתמחה להגיש בקשה לקבלת רישיון עובד חינוך מכוח אדם בהוראה. המתמחה יגיש את האישור על מעבר שנת הסטאז' בהצלחה יחד עם מסמכיו האקדמיים ואישור על סיום סדנת התמחות לגב' מירב יצחקי, אגף בכיר, כוח אדם בהוראה במשרד החינוך בירושלים בטופס ייעודי לבקשת רישיון עובד חינוך ויקבל את רישיונו.

אנו שמחים על הצטרפותך לעולם החינוך הבלתי פורמלי ומאחלים לך הצלחה והנאה בשנת התמחותך

 

לאגרת מאגף תכניות הכשרה והשתלמויות מרכז הדרכה – מחוז דרום

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן