לקסי-קיי

למידה
נמצאו 10 תוצאות
שלמה בק
המאמר דן במאפיינים שונים של תמונת המחשבה המתארת את העולם כרשת ובהשלכותיה המהפכניות של תמונת הרשת על החינוך וההוראה.כל תקופה מאופיינת בתמונה המכתיבה את אופן החשיבה הנהוג בה. "תמונת המחשבה", מונח שהטביעו דלז וגואטרי (Deleuze & Guattari, 1988), משקפת את מה שנתפס באותה תקופה כמובן מאליו. כל מה שמנוגד לה אינו מקובל, אינו עולה על…
דיתה פישל
הגישה של "מערך למידה אוניברסלי" (UDL – Universal Design for Learning) שואבת את מקורותיה מתחום הארכיטקטורה וממחקרים בתחום הנירו-קוגניטיבי ונשענת על הגמישות שהטכנולוגיה מאפשרת לקידום צורכיהם של צרכנים בעלי מגוון צרכים. המונח "אוניברסלי" משקף מודעות לכך שלכל אדם יש טבע ייחודי ושמתן אפשרות לחוות חוויות למידה גמישות משפר את אפשרויותיו של היחיד להתקדם (Rose &…
דיקלה חנוכה-לוי ודוד צוריאל
תאוריית ההתנסות בלמידה מתווכת של פוירשטיין (Feuerstein, Rand, & Hoffman, 1979) היא תאוריה מרכזית להבנת התפקיד של דמויות משמעותיות הנמצאות בסביבה הקרובה של הילד בקידום תהליכי הלמידה שלו ובהתפתחותו הקוגניטיבית. על פי תאוריה זו, התנסויות שהפרט עובר משפיעות על יכולת ההשתנות השכלית שלו ומכוונות את מסלול חייו. במאמר זה ננסה להשיב על השאלות: מהם המאפיינים…
ליאת אייל
ערך זה מתמקד במאפיינים של המשחק הדיגיטלי, בחשיבות שיש למשחקים מבוססי טכנולוגיה ללמידה, ובהצעות לשילוב משחקים מסוגים שונים בכיתה ומחוצה לה.  מהו משחק?  ההגדרות הקלסיות למונח משחק (ללא הקשר דיגיטלי) רבות, והן משקפות את תחומי העיסוק של הכותבים. למשל, יש הגדרות המתמקדות בתפקיד הפסיכולוגי של המשחק בעבור האדם, כגון זו של פרויד (Freud, 1920), שהתייחס…
אורי שטרנברג
למידה ארגונית מוגדרת כהטמעת תהליך מתמשך של שיפור העשייה בארגון על ידי הפיכת ידע וניסיון אישי לזמין, נגיש ומופץ לכלל חברי הארגון (Argyris & Schon, 1978; Liberman, 1995; Darling-Hammond & McLaughlin, 1995; Popper & Lipshitz, 1998). למידה ארגונית בחינוך כוללת הטמעה של תרבות למידת עמיתים שיתופית ומתמשכת בשגרת הפעילות של הארגון החינוכי (Silins, Mulford, &…
ורד רפאלי
אחד מסיפורי חלם מספר על גברת שהביאה מן האיטליז שלוש ליטרות(1) בשר, הניחה אותו על השולחן במטבח ויצאה. משחזרה אל המטבח גילתה שהבשר נעלם. "היכן הבשר?" – שאלה את המבשלת. "החתול אכלוֹ" – השיבה המבשלת. "שקר!" – צרחה הגברת. – "אין חתול אוכל שלוש ליטרות בשר בבת־אחת". "עתה תראי" – עמדה המבשלת, תפסה את החתול, הניחה…
רביב רייכרט
ליב טולסטוי, הסופר הגדול שהיה גם מחנך מהפכן, כתב: "בית הספר נוסד לא כדי שלילדים יהיה נוח ללמוד בו, אלא כדי שהמורים יוכלו ללמד בו בנוחות"(Tolstoy, 1967). הוא אף הרחיק לכת מזה וטען: "בתי הספר מתוכננים על פי תוכנית של בתי סוהר" (שם). דברים אלה שנכתבו לפני כ-160 שנה מבטאים גישה רווחת כלפי בית הספר…
רמה קלויר
למידה תוך שירות [Service Learning (SL)] מוגדרת על ידי דביר (2007) כמודל המשלב למידה עיונית בכיתה עם התנסות בעבודה בקהילה. הגדרה נוספת ניתנת על ידי פרנקו (Franco, 2000) ולפיה: מדובר בשיטת הוראה ולמידה שמחברת חוויות משמעותיות מהשירות לקהילה עם לימוד אקדמי, צמיחה אישית ואחריות אזרחית. לדבריה של דביר (2007), ראשית התפתחותה המעשית של ה'למידה תוך…
אמנון גלסנר
רקע בחלק ממפגשי הלמידה בהנחייתי, אני נוהג לבקש מסטודנטים לפשפש בזיכרונם ולדלות משם סיפורי מקרה שבהם חשו שחוו למידה משמעותית. בשיחות אלו עולים בעיקר סיפורי התמודדות והתנהלות מול אתגרים וקשיים מהחיים: חוויות של גילוי, פליאה, חיפוש, התבוננות חדשה על העולם, ותרומה ועשייה למען אחרים. ישנם סיפורי מפגשים? או סיפורי מקרה? תוך אישיים ובין-אישיים במשפחה ובין…
שלמה בק
רקע פילוסופי-היסטורי מקובל לאפיין את ה"למידה" כרכישה, הרחבה ו/או שיפור של ידע, תובנה, יכולת או מיומנות (https://he.wikipedia.org/wiki: הערך "למידה"). פעמים רבות הלמידה באה לידי ביטוי בשינוי של קבע בהתנהגות כתוצאה מהתנסות. למרות היותה של הגדרה זו מקובלת על מרבית העוסקים בתחום, אפיון תהליך הלמידה שנוי במחלוקת. המושג "למידה" נדון לראשונה בפילוסופיה. הפילוסופים, התענינו בתקפותו של…
דילוג לתוכן