תוכנית ההכשרה לחינוך המיוחד (גילאי 21-6) 

 

הבית של החינוך המיוחד

כי אצלנו – כל החינוך, מיוחד!

אודות התוכנית:

תוכנית ההכשרה בחינוך מיוחד במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קי בבאר שבע, הינה תוכנית עשירה ומגוונת בה הסטודנטים יקבלו הכשרה אקדמית ומעשית.
ההכשרה תכלול הוראה מותאמת לתלמידים עם צרכים מיוחדים ומגוונים. יושם דגש על התפתחות אישית ומקצועית מן הבחינה האקדמית ומהיבטים של פדגוגיות יישומיות ושל רכיבי חוסן וחוללות עצמית בדמותו של המורה.

מוקדי למידה:

לקויות למידה, מוגבלות שכלית התפתחותית, הפרעת קשב והתנהגות, אוטיזם, הפרעות ונכויות מוטוריות וחושיות, הפרעות רגשיות ומחוננות

מבנה התוכנית:

התוכנית כוללת התפתחות מקצועית ואקדמית בה הסטודנטים יתנסו בהוראה עם מגוון אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, החל משנה א'.
מוקדי הלמידה הינם: לקויות למידה, מוגבלויות מורכבות, הפרעת קשב, מוגבלות שכלית התפתחותית ואוטיזם.

בשנתון א׳ של התמחות החינוך המיוחד תשפ״ד, יתקיים שילוב של יום למידה אחד מרחוק עם לימודים בקמפוס.

לבוגרי התוכנית יוענקו 4 תעודות:

✓ תואר ראשון בחינוך
✓ תעודת הוראה בחינוך מיוחד
✓ תעודת הוראה מותאמת בשפה
✓ תעודת הוראה מותאמת במתמטיקה

למידע נוסף ותנאי קבלה אנא פנו ליח' הרישום
ליטל: 077-8043433 | בת אל: 077-2319008

עוד קצת אודותינו:

  • חרתנו על דגלנו טיפוח של מחויבות, אחריות, והובלה של חינוך מותאם ורחב מענים לתלמידים עם צרכים חינוכיים מגוונים.
  • אנו מכשירים את הבוגרים שלנו לגמישות, הסתגלות ופרו-אקטיביות במציאות דינמית ומשתנה.
  • אנו שואפים להביא את הבוגרים שלנו לתפיסה של התפתחות מקצועית ואישית ושל למידה מתמדת לאורך החיים, הרחבת אופקים והיענות מתמדת לשונות טבעית ולמגוון.
  • אנו מכוונים לעיצוב בוגר הוראה שהינו דמות מובילה, דגם לחיקוי ומופת בתחומי החינוך וההוראה, ובחיי היומיום.

אודות ההתמחות ותוכנית ההכשרה בחינוך המיוחד:

  • לימודי התמחות כוללים 26 שעות, מתוכם  15 שעות של חינוך לשוני- מתמטי (תעודות ההוראה המותאמת)
  • חטיבת המשנה הינה לשון ואוריינות, 15 שעות

מתווה הלימודים הכולל הינו ארבע שנים- שלוש שנים של הכשרה אקדמית ומעשית+ שנת סטאז'.
26 נק"ז- התמחות בחינוך מיוחד, כולל יחידות של: מבואות תיאורטיים, אוכלוסיות בחינוך המיוחד, התפתחות, הכלה והשתלבות, טכנו-פדגוגיה, פדגוגיות ייחודיות לחינוך המיוחד (מיינדפולנס, חוסן, חשיבה יצירתית, תיווך ומשחוק)
15 נק"ז- דיסציפלינה של חינוך לשוני- מתמטי בזיקה לחינוך המיוחד. דיסציפלינה זו כוללת: תעודת הוראה מותאמת בשפה, תעודת הוראה מותאמת בחשבון, לימודי הוראה מותאמת באנגלית
15 נק"ז- חטיבת משנה של שפה ואוריינות: שפת הסימנים, כתיבה ומידענות, שפה וחשיבה, ועוד.

הכשרה מעשית:

✓ שנה א'- סמסטר ב', יום בשבוע: התנסות מעשית בעבודה פרטנית + סדנה פדגוגית
✓ שנה ב'- שנתי, יומיים בשבוע: התנסות מעשית בהוראה בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים+ סדנה פדגוגית
✓ שנה ג'- שנתי, יומיים בשבוע: התנסות מעשית בהוראה בבתי ספר לחינוך מיוחד (כוללניים)+ סדנה פדגוגית
✓ שנה ד'- שנתי: סדנת סטאז' (מתמחים) המלווה את הסטאז' בשדה.
*בתכנית ההכשרה במגזר הבדואי-ערבי: הסדירות של שנים ב'+ג', הפוכה.

בתוכנית ההכשרה לחינוך המיוחד הסטודנט מוכשר לעבודה עם תלמידים עם צרכים מיוחדים ומגוונים, במערכת החינוך, מגיל 6 ועד גיל 21.

הסטודנטים בתוכניות ההכשרה לחינוך המיוחד יוכשרו ללמד את תלמידיהם במגוון פדגוגיות ודרכי הוראה, במטרה לקדם אוטונומיה ועצמאות, מימוש עצמי מרבי ואיכות חיים, בתוך מארג חברתי משמעותי, ובהקשר של מקום, תרבות וקהילה.

בתוכניות הללו, המורים לעתיד מוכשרים לעבודה עם מנעד רחב של אוכלוסייה ועם טווח גילים רחב.

את תהליכי הלמידה וההתנסות המעשית מלוות מדריכות פדגוגיות מנוסות. הליווי מתקיים, הן בשגרת היום והן בסדנה דידקטית המותאמת למטרות ההכשרה ולאוכלוסיות עימן מתנסים הסטודנטים.

מטרות ההכשרה המעשית נתמכות גם על ידי הלמידה האקדמית:

✓ הכשרת הסטודנטים לעבודה בתחום האוריינות, השפה והתקשורת- הוראת קריאה, פיתוח שפה ותקשורת, והוראה מותאמת- במליאה, בקבוצות קטנות ובאופן יחידני.
✓ הכשרת הסטודנטים להוראת יסודות החשבון- תכנון והוראה של שיעורי חשבון ברמות שונות ובאמצעות הוראה מותאמת- במליאה, בקבוצות קטנות ובאופן יחידני.
✓ היכרות עם תוכנית לימודים אישית – תל”א, תכנית חינוכית יחידנית- תח"י, ועם תוכנית לימודים כיתתית – תל”כ. קריאה וכתיבה של תוכניות לימודים, ניתוחן ויישומן.
✓ פיתוח תחושת אחריות ומחויבות באמצעות עידוד לבניית יוזמות בבתי-הספר.
✓ העמקת תהליכי התבוננות עצמית – מקצועית באמצעות כתיבה רפלקטיבית.
✓ התנסות בתכנון בעיבוד, בהתאמה ובהוראת יחידות הוראה בתחומי דעת רבי מלל, במסגרות לימוד על – יסודיות.
✓ התאמת מארג הלמידה לתפקודי הלומד במאה ה-21
✓ הערכת הלמידה – שימוש בכלי הערכה מותאמים.
✓ רכישת מיומנויות של תכנון, בנייה וביצוע של מטלות לצרכים פונקציונאליים.
✓ העמקת התובנות בניתוח ושיפור יחסים חברתיים בכיתה.
✓ העמקת התובנות בניתוח ושיפור תפקודים התנהגותיים ורגשיים בכיתה.
✓ טיפוח כישורים של ניווט וניהול כיתה.
✓ קידום פרויקטים המהווים ביטוי לאינטגרציה של תחומי ההתמחות של הסטודנטים ההוראה.

מהווי ההתמחות ותכניות ההכשרה:

✓ ימי עיון אינטר-דיסציפלינריים בזיקה לחינוך מיוחד
✓ סימולציות הוראה וניתוחי מקרה- במרכז הסימולציה המכללתי
✓ מגוון של סיורים ייחודיים ומעשירים
✓ ימי שיא, פעילויות מגוונות בחתכי שנתונים וביניהם, הצגות, הרצאות אורח
✓ מפגשי מגה- זום לפתיחה וסיום שנה
✓ ימים בין- מכללתיים גמישים
✓ פעמיים בשנה: שבוע מרוכז של התנסות מעשית במסגרות החינוך

למה ללמוד חינוך מיוחד במכללת קיי?

כי- יש לנו אקדמיה במיטבה, עם מרצים מן השורה הראשונה
כי- יש לנו לב ענק להכלה ולמגוון, ועבורנו- כל החינוך מיוחד!
כי- אנחנו בית ומשפחה, עם יחס אישי ועם ליווי צמוד
כי- אנחנו רואים את החינוך בנגב כשליחות ערכית ומוסרית
כי- אנו מקפידים על קשר מתמיד בין תיאוריה למעשה
כי- אנו מחשיבים מאד את ההתפתחות האישית והמקצועית של הסטודנטים שלנו

 

התמחות החינוך המיוחד ותוכניות ההכשרה:

  • ראש התמחות החינוך המיוחד – ד"ר גילת טרבלסי
  • ראש תכנית החינוך המיוחד בחברה היהודית – ד"ר גילת טרבלסי
  • ראש צוות ההדרכה – הגב' יעל סלע- צ'מני
  • ראש תכנית החינוך המיוחד בחברה הבדואית – ד"ר בדיע אלקשאעלה

מבנה הלימודים בהתמחות חינוך מיוחד

(מתווה המל"ג- ודמני- ענבר):
****ייתכנו שינויים קלים בשמות הקורסים, אך לא בכמותם

שנה פדגוגית שם השיעור נ.זיכוי
א התפתחות סנסומוטורית 1
א התפתחות שפה ותקשורת 1
א מבוא לחינוך המיוחד 1
א פדגוגיה מתבוננת ומיינדפולנס 1
א הפרעות ספציפיות בלמידה (לקויות למידה) 1
א הפרעות ונכויות מוטוריות וחושיות 1
ב פסיכולוגיה קוגניטיבית 1
ב אוטיזם 1
ב מוגבלות שכלית התפתחותית 1
ב נוירופסיכולוגיה 1
ב הפרעות בשפה ובתקשורת 1
ב פדגוגיה מקדמת חשיבה ויצירתיות 1
ב הפרעת קשב ותפקודים ניהוליים 1
ב תוכניות לימודים וכישורי חיים 1
ב מחוננות 1
ג פסיכופתולוגיה 1
ג הפרעות התנהגות 1
ג פדגוגיה טיפולית וחוסן נפשי 1
ג תיווך להשתנות קוגניטיבית 1
ג היבטים חברתיים של תקשורת בין-אישית 1
ג מיניות בחינוך המיוחד 1
ד תקשורת חלופית ותומכת (תת"ח) 1
ד כלים השלכתיים בחינוך המיוחד 1
ד ניתוח יישומי של התנהגות 1
ד סמינריון בחינוך מיוחד 2
26

התחיל בתשפ"ב

חטיבת חינוך לשוני- מתמטי

(שתי תעודות בהוראה מותאמת: בשפה ובמתמטיקה)

שנה פדגוגית שם השיעור
א מוכנות לחשיבה מתמטית
א מוכנות לקריאה
א כתיבה ולקויות כתיבה
א הוראת הקריאה
א הוראת המתמטיקה
ב הפרעות ספציפיות בקריאה
ב הפרעות ספציפיות בחשבון
ב טכנולוגיות סיוע והנגשה בחינוך המיוחד
ב משחוק בחינוך המיוחד
ג אסטרטגיות לאבחון ולהוראה מותאמת בקריאה
ג אסטרטגיות להוראה מותאמת במתמטיקה

בנוסף:
קיימת חטיבת לימודים נוספת-

לשון ואוריינות

(בזיקה לחנ"מ)

שנה פדגוגית שם השיעור נ.זיכוי (שעור)
א אוריינות מידע בשירות ההוראה 2
א כישורים מורפולוגיים וקידום אופנויות בקריאה 2
א סוגות טקסטואליות וכישורי הבעה בכתב 2
א התפתחות שפה ותקשורת 1
ב הפרעות בשפה ובתקשורת 1
ב תורת השיח בשירות ההוראה 1
ב שפת הסימנים 2
ב חינוך לשוני טכנולוגי וייצוגים חשיבתיים בשפה 1
ג אוריינות חזותית ועיצוב סביבות למידה 2
ג שפה כחשיבה יוצרת בין תחומיות 1
15

סדנה דידקטית- מתקיימת בכל שנתון (א-ג)

התנסות מעשית: שנה א'- סמסטר ב' (יום בשבוע)/ שנים ב+ג- שנתי (יומיים בשבוע)

לימודי חינוך כלליים:
חינוך בראי השדה, מחקר, מידענות, מנהיגות, חובת סיורים ועוד…

– – – –

  • המכללה שומרת לעצמה את הזכות לערוך שינויים
  • מספר המקומות מוגבל
  • הרישום לתוכנית הנו על בסיס מקום פנוי
  • פתיחת התוכנית מותנית במספר הנרשמים
לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן