פרויקט ניידע

ניידע: פרוייקט לצמצום הפער הדיגיטלית במגזר הבדואי בנגב

קיומו של פער דיגיטאלי והבדלים בנגישות לטכנולוגיה ולשימוש בה הם נושאים שמדובר בהם רבות בארץ ובעולם. בארץ נערך בנושאים אלה סקר מקיף עבור משרד האוצר. החיפוש אחר סיבות לפער והפתרונות לצמצומו תופסים כותרות בעיתונות, בעיקר כאשר מדובר על פערים דיגיטליים שמתגלים במערכת החינוך. אחד המגזרים המרכזיים בו מורגש הפער הדיגיטאלי הוא אוכלוסיית הבדואים בנגב. באוכלוסייה זו קיימים מספר גורמים התורמים לפער זה ובהם: נגישות נמוכה לטכנולוגיה בשל רמות השכלה והכנסה נמוכות ובעיות בתשתיות הקיימות בישובים מסוימים המקשים על שימוש במחשבים בכלל וגישה לאינטרנט בפרט. עובדות אלה גורמות לחיפוש אחר רעיונות יצירתיים שיתרמו לצמצום הפער, לדוגמא, פרוייקט המחבר בתי ספר בדואים לאינטרנט דרך טכנולוגיה סלולרית

 

פרויקט ניידע, פרוייקט שמוביל אותו המרכז ליוזמות חינוכיות מתוקשבות (מיח"ם), שבמכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע. שתי מטרות מרכזיות לניידע:

  • צמצום הפער הדיגיטאלי בפריפריות שנעדרות מהן תשתיות טכנולוגיות מפותחות והשימוש במחשבים בחיי היום-יום של תושביהן מצומצם מאד בהשוואה לאוכלוסיות מבוססות.
  • הטמעה של טכנולוגיות התקשוב בבית הספר לצורך החדרת שינויים תרבותיים, ארגוניים, פדגוגיים, שיפור הישגי התלמידים והקניית כישורי חיים ההולמים את החברה במאה ה-21.

 

הפרויקט משלב מחשבים ניידים בכיתה ונועד ולהפוך את המחשבים לחלק מסביבת ההוראה והלמידה. הפרויקט מתבצע בבתי ספר אלעטאונה בעיירה חורה ואלביירני בלקייה, המוקד הוא אוריינות השפה.  בעזרת המחשב אנו מקדמים את כישורי השפה של התלמידים במגוון דרכים: למידת קריאה, כתיבה, קריאת סיפורים ופיתוח העושר הלשוני.  הודות לריבוי המדיות במחשב, קיים ומתפתח מגוון רחב יותר של דרכי ביטוי שניתן באמצעותן ללמד את הילד.  כך כל ילד מתקדם בהתאם לסגנון הלמידה והקצב האישי שלו.

 

המרכיב הקהילתי של הפרויקט מוצא את ביטויו בשיתוף ההורים בתהליכים השונים. מובילי הפרויקט רואים בשיתוף ההורים והקהילה מרכיב חשוב בהצלחתו. אנו רוצים ללמד את ההורים את היתרונות והחסרונות של השימוש בטכנולוגיה, לשפר את הידע שלהם, ולקרב אותם לחוויה של ילדיהם.

 

במכללת קיי, כל סטודנט להוראה המשתתף בפרויקט מקבל מחשב נייד מהמכללה המשמש אותו בהוראה ובלמידה.  הסטודנטים לומדים להנחותקבוצות ילדים, להיות קשובים לצרכים של כל ילד ולסייע לילדים גם בלימוד ושיפור האוריינות הדיגיטאלית.  הפרויקט מעצים את המעורבות של המדריכים הפדגוגיים בבתי הספר ובקשר שלהם עם המורים המאמנים.   הסטודנטים, המדריכים הפדגוגיים ומורי בית הספר מהווים יחד קהילה לומדת- חוקרת של תהליכי ההוראה ולמידה המתבצעים במהלך הפרויקט.

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן