עבודה קבוצתית עם מתבגרים צעירים שהוריהם התגרשו

עבודה קבוצתית עם מתבגרים צעירים שהוריהם התגרשו

בילי יאנוס | 2012 | בני נוער

מנחה

ד”ר סמדר בן אשר

גירושין בין בני זוג מהווים גורם למשבר ולחץ משפחתי אשר בנסיבות ותנאים מסויימים עלול לפגוע ברווחתם הנפשית של הילדים ולהוביל לבעיות וקשיי הסתגלות. תלמידים שהוריהם התגרשו נתפסים כקבוצת סיכון מוגדרת.

לאור מקומו של בית הספר בחייהם של ילדים ומתבגרים ישנה חשיבות רבה לקידום תוכניות התערבות על ידי היועצת לסוגיה זו. עבודה קבוצתית עם מתבגרים משקפת את תפיסת תפקיד היועצת כיוזמת, מובילה ומקדמת מיטביות של תלמידים בתנאי סביבה משתנה. הבנות אלה הביאו אותי להחלטה להתמקד בתוכנית התערבות לתלמידים להורים גרושים באמצעות עבודה קבוצתית.

מטרת העבודה הייתה לבחון כיצד חוו המתבגרים את גירושי הוריהם, את המשמעויות שהם ייחסו לחוויות ואת השפעתם על התפתחותם הנפשית, חברתית ואקדמית, זאת באמצעות שיח קבוצתי. ההנחה שעמדה בבסיס העבודה גרסה כי עבודה קבוצתית עשויה להשפיעה על התפיסה העצמית, היכולת האישית של המתבגרים ועל תחושת המסוגלות העצמית בתחומים שונים כגון: לימודים, קשרי חברות ותפיסת הזוגיות העתידית. היעדים המרכזיים שהוגדרו בעבודה הקבוצתית היו לקדם מיטביות אצל מתבגרים להורים גרושים ופיתוח רווחה נפשית. גורמים אלו נמצאו קשורים להתאוששות ממצבי קושי ומשבר . המתודולוגיה שנבחרה בעבודה זו היא של המחקר האיכותני. הפרדיגמה האיכותנית שואפת לפגוש את הנחקרים בסביבתם הטבעית וללמוד על התופעה הנחקרת כפי שהיא מתוארת ומוסברת מפי הנחקרים עצמם.

הממצאים העיקריים הראו כי גירושי ההורים היוו אירוע משברי ששינה את מסלול חייהם של חברי הקבוצה. תהליך ההסתגלות של כל אחד מחברי הקבוצה היה דינאמי, מתמשך, מורכב ואופיין בדפוסי התמודדות שונים ובהשפעות חיוביות ושליליות. בטווח הקצר, חווית הגירושין השפיעה באופן שלילי על תפקודם והסתגלותם, לעומת זאת בטווח הארוך ניתן היה להצביע על צמיחה מתוך משבר. חברי הקבוצה דיווחו כי העבודה הקבוצתית הייתה משמעותית עבורם, אפשרה להם לעבד את רגשותיהם, מחשבותיהם ותובנותיהם. הם ציינו כי הקבוצה הייתה מקור לתמיכה חברתית, באווירה של אכפתיות והקשבה, אשר הגבירה את ביטחונם, יצרה תחושת שייכות, הערכה עצמית חיובית ועזרה בהפחתת חרדות ולחצים ובכך סייעה להסתגלותם.

מהתובנות המרכזיות במחקר עלה כי בית הספר מהווה מקום יציב, בטוח ומסגרת מומלצת למתן ייעוץ לילדים ולמתבגרים באמצעות התערבות קבוצתית. המחקר וממצאיו הצביעו על האפקטיביות והיתרונות הרבים של התערבות קבוצתית לילדים להורים גרושים שתרמה לתהליך הסתגלותם.

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן