הוראת STEM ולמידת STEM בבתי ספר – הגדרות, מטרות ודרכי ההערכה והשלכותיהן לגבי הכשרת מורים

הוראת STEM ולמידת STEM בבתי ספר – הגדרות, מטרות ודרכי ההערכה והשלכותיהן לגבי הכשרת מורים

הוראת STEM ולמידת STEM בבתי ספר – הגדרות, מטרות ודרכי ההערכה והשלכותיהן לגבי הכשרת מורים

שרון שטיינברג

בספרות המחקרית אין הגדרה אחידה להמשגה של המונח 'STEM'. ראשי התיבות 'STEM' מייצגים את הכינויים באנגלית של מדעים (פיזיקה, כימיה, ביולוגיה), טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה. הספרות כוללת מגוון של שימושים במונח STEM. לפני שנת 2000 המונח התייחס לדיסציפלינות הנפרדות – שם נרדף למדעים. מחקרים התמקדו בצורך לשפר הצלחות במקצועות אלה, כמעט ללא שילוב של הנדסה וטכנולוגיה. גם בשני העשורים האחרונים יש המשתמשים במונח כתחליף למושג 'מדעים', לתיאור תחום דעת אחד מבין התחומים: כימיה, פיזיקה, ביולוגיה ומתמטיקה. ישנה מחלוקת לגבי מספר מקצועות ה־STEM  וסוגם החייבים להיות משולבים יחד. לפי חלק מההגדרות, שילוב של שניים או שלושה מהמקצועות המרכיבים את המונח STEM ייחשב לחינוך STEM, ואילו על פי גישה אחרת חייבים לשלב יחד רכיבים של הנדסה, טכנולוגיה, מתמטיקה ולפחות מקצוע מדעי אחד. אולם, קיימת ביקורת שההתמקדות במספר תחומי הדעת ובשאלה אילו תחומים יש לשלב, מגבילה מדי וחשוב יותר להתמקד בפרקטיקות ובתהליכי חציית גבולות של תחומי הדעת. מסיבה זאת יש הכוללים בנוסף לתחומי הדעת המקוריים, גם תחומים נוספים, למשל, מפסיכולוגיה וממדעי החברה, כגון כלכלה או פוליטיקה וממשל או מחשבים ומדעי הנתונים  או רפואה. לפעמים מוסיפים אות לראשי התיבות, למשל לתיאור התחום הנוסף. מאמר זה מתמקד במונח המקורי הרווח STEM, אך העקרונות רלוונטיים גם לתוספות של תחומי דעת. המונח STEM תכלולי (אינטגרטיבי) מתאר הוראה שחוצה תחומי דעת שונים ומשלבת ביניהם.

לקריאת המאמר השלם נא הורידו את הקובץ.

https://doi.org/10.54301/ZQMO2444

 

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן