מהו חינוך אלטרנטיבי? הצעה להגדרה עדכנית עבור מערכת החינוך הישראלית

מהו חינוך אלטרנטיבי? הצעה להגדרה עדכנית עבור מערכת החינוך הישראלית

מטרת ערך זה היא להציע הגדרה רלוונטית ועדכנית למושג 'חינוך אלטרנטיבי' עבור מערכת החינוך הישראלית. בערך זה אתבסס על ההנחות האלה: 1. בארץ קיימים אופנים שונים של חינוך אלטרנטיבי; 2. המונח 'חינוך אלטרנטיבי' קשה להגדרה ולאפיון; 3. במחקר עד כה היו ניסיונות רבים להגדירו אך אלו אינם מספקים; 4. יש צורך בהגדרה ברורה ועדכנית הן לצורכי מחקר עיוני הן לצרכים מעשיים.

המונח 'חינוך אלטרנטיבי'  אינו פשוט להגדרה, והוא מקיף מגוון של זרמי חינוך ואלטרנטיבות חינוכיות לאוכלוסיות מגוונות. בהגדרה הפשוטה ביותר מדובר על גישות שונות של הוראה ולמידה שאינן ניתנות בגישה הממלכתית של זרם החינוך המרכזי, גישות אשר בדרך כלל מיושמות בבתי ספר פרטיים ואידאולוגיים או עבור ילדים עם קשיים לימודיים ונוער בסיכון. בראייה היסטורית מופעים של חינוך אלטרנטיבי היו קיימים מאז תחילת יישומם של חוקי חינוך חובה באירופה ובארצות הברית. אציין רק בשמותיהם את העיקרים שבהם: בתי הספר הכפריים של טולסטוי; הרפורמה החינוכית בגרמניה; חינוך מונטסורי; חינוך ולדורף; חינוך דמוקרטי (; חינוך פרוגרסיבי בהשראתו של  ג'ון דיואי. לכך יש להוסיף זרמי חינוך שהחלו לפעול מסוף המאה שעברה, כמו בתי הספר של השולחן העגול…

 

https://doi.org/10.54301/MTXP4474

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן