המרחב – חינוך מבוסס מקום

 


המרחב – חינוך מבוסס מקום

• בעשור וחצי האחרון המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע מובילה ומקדמת גישות חינוכיות רב-מרחביות המוגדרות "חינוך מבוסס-מקום" (להלן – חמ"מ). מסגרת פדגוגית רחבה זו זוכה לפריחה בעולם ובארץ בעשורים האחרונים.

• חמ"מ מציע הגמשה של גבולות והגדרות מרחביות בתהליכי הלמידה (Knapp, 2005) ותופס את כלל המרחב העירוני והיישובי שבתוכו נטוע בית הספר, על מרכיביו הקהילתיים והסביבתיים (טבע/חקלאות ומרחב בנוי), כמרחב למידה לגיטימי ורב ערך (Gruenewald, & Smith, 2008).

• פרקטית, חמ"מ ממומש דרך למידה מרובה מחוץ לכיתות ולמוסדות החינוך ותוך התמקדות בסוגיות שיש להן רלבנטיות מקומית (בן ישראל, רייכרט וגרנית-דגני, 2015). העמדת 'מקום' כליבה של ההוויה החינוכית, הסוכנות הניתנת ללומדים בתהליכי הלמידה הללו והתנועה המרובה שלהם בסביבות חיצוניות לכיתה ולבית הספר, כמרכיבים פדגוגיים מרכזיים ומתמשכים, אלה מכוננים בקרב הלומדים זיקות של חיבור והיקשרות לסביבתם החברתית והביו-פיסית, ומאפשרים להם לפתח מבט ביקורתי ביחס לתהליכים המעצבים את המקום והסביבה. הלומדים בגישת חמ"מ מבנים רגש של אחריות ביחס לעולמות הסובבים אותם, שזהו בסיס חיוני להופעתה של אזרחות מעורבת.

• באתר זה אנו משתפים בידע נרחב בנושא חינוך מבוסס-מקום. לצד בסיס תיאורטי המוצע בתיקיית המאמרים האקדמיים אנו מציעים ידע פרקטי ברמת ההכשרה האקדמית להוראה. יוצגו קורסים שונים מבוססי מקום מתכניות שונות במכללה ויתואר בהרחבה פרק ההתנסות של הסטודנטים הפועל ברוח עקרונות החמ"מ מזה כעשור. ברמת ההוראה בבתי הספר, ניתן למצוא באתר זה מידע מפורט באשר למהלכים חינוכיים מבוססי-מקום, אשר מופעלים בבתי הספר בישראל ובעולם כולל מפת דרכים לפעולה ברוח זו עבור אנשי חינוך ומתעניינים.

ד"ר ארנון בן ישראל ורות גורן.

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן