בעקבות עולם העבודה

המרחב – חינוך מבוסס מקום: דף הבית  |  מי אני מי אתם  |  מה זו החיה הזאת  |  כללי אצבע  |  איך מתחילים?
סיפורים ורעיונות:  פתיחה  |   יום חורשה  |  שיעור טיול  |  גיאומטריעיר  |  בעקבות עולם העבודה  |  חפירות ארכיאולוגיות  |  מסביב לעולם
לאן אפשר לשאוף:  הבוסתן  |  בית הספר השכונתי שפירא  |  גני יער

בעקבות עולם העבודה – רות גורן ואיילת עומר – בית הספר הדמוקרטי בערד: 

זהו שיעור המבוסס על מגמת לב"ה – למידה באמצעות התמחות – אשר החלה בבית ספר גאולה בתל אביב https://geula-tlv.org.il/programs/, ושאבה את השראתה מBig picture Learning 

  https://www.bigpicture.org/בארצות הברית. המגמה התפרשה במספר בתי ספר בארץ, כמגמת התחל"ה לבגרות. במסגרת המגמה יוצאים בני הנוער להתמחויות במגוון מקומות עבודה ובמקביל לומדים על עולם העבודה. כאן אתאר את החלק שאינו עוסק בהתמחויות, שהן עולם מופלא של למידה בפני עצמן.

בשיעור ישנה תנועה בין הידע החיצוני על עולם העבודה וההתפתחות המקצועית, להתבוננות פנימית של בני הנוער על עצמם ואיך היו רואים התפתחות זאת. אלו רק כמה מהמפגשים שהתקיימו: 

  1. מקצועות מא' ועד ת' – בתחילת השנה נערכה רשימה ארוכה יחד עם התלמידים, של כל המקצועות שעלו על דעתם. רשימה זו פרשה את העושר העצום של אפשרויות הבחירה בתחום המקצועי.
  2. מה הייתי רוצה להיות? מתחילים בחלומות לפני שיורדים לקרקע ולמשמעויות של כל מקצוע. דמיון מודרך – אני בעוד 20 שנה, חווית הצלחה מקצועית.
  3. הסתכלות על מרכיבים שונים בעולם העבודה, שאינם קשורים לתחום עניין – האם עובדים עם אנשים, האם בחוץ, האם מקום העבודה דורש ביגוד פורמלי, האם ישנם בוסים, מהן שעות העבודה, מה השכר, האם יש צורך בעבודת שיווק עצמית, האם התפקיד דורש יוזמה ועוד ועוד.
  4. מפגשים עם אנשים – סיפור חיים של אדם דרך המשקפיים של התפתחות והשתנות מקצועית. הכרות עם תחום עניין ובמקביל עם קבלת החלטות ושיקולים במהלך החיים.   לאחר המפגשים התקיימה רפלקציה – מה למדנו מהשיחה, מה אנחנו לוקחים לעצמנו.
  5. ביקורים במקומות עבודה – הביקור כלל גם שיחה וגם התנסות בחוויית המקום. התקיימו ביקורים במסעדה, מרפאה וטרינרית, מספרה, משרד תיווך, מלון, מפעל עיבוד שבבי ועוד.
  6. שאלונים אישיים – העוסקים לעומק בתחומים המעניינים את התלמידים, מה הם יודעים לעשות ומה היו רוצים. לאחר העבודה האישית התקיים שיתוף ומשוב הדדי. השאלונים ברובם נלקחו מאתר משרד החינוך של מגמת התחל"ה.
  7. איך הם הגיעו למה שהגיעו? – כל תלמיד ותלמידה בחרו אדם מפורסם אותו הם אוהבים, חקרו וסיפרו על הדרך שלו להצלחה.
  8. ראיון אישי – התלמידים בחרו אדם המוכר להם אותו הם מעריכים, ראיינו אותו ומתוך הריאיון הפיקו תובנות על עולם העבודה ועל עצמם.
  9. כתיבת קורות חיים – מה מכילים קורות חיים, מה אפשר וכדאי להכניס לקורות חיים. התנסות בכתיבת קורות חיים לדמות ספרותית/קולנועית ולעצמם. 

באתר של מגמת התחל"ה במשרד החינוך https://edu.gov.il/tech/Entrepreneurship-management-and-industry/leadership/Pages/study-materials.aspx ישנן חוברות ובהן רעיונות מעולים למפגשים. מוזמנים גם ליצור איתי קשר בעניין ואשמח להעביר הלאה את הניסיון שצברנו.

מפגש לדוגמא – מטפלת הידרותרפיסטית: השיחה התקיימה במסגרת שיעור בו לומדים בני נוער על עולם העבודה. המטפלת סיפרה על התהליך אותו עברה מגיל 15 ועד למקום בו היא נמצאת כיום. על החששות, התובנות, החלומות והכלים שעזרו לה בדרך. היא הסבירה על עולם הטיפול במים והעקרונות הפיזיים והטיפוליים שלו. בני הנוער שאלו שאלות על עבודה במים, על התנהלות של עוסק מורשה מול שכיר ועל הבחירות המקצועיות שלה בהקשר למשפחה. 

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן