שיעור טיול

המרחב – חינוך מבוסס מקום: דף הבית  |  מי אני מי אתם  |  מה זו החיה הזאת  |  כללי אצבע  |  איך מתחילים?
סיפורים ורעיונות:  פתיחה  |   יום חורשה  |  שיעור טיול  |  גיאומטריעיר  |  בעקבות עולם העבודה  |  חפירות ארכיאולוגיות  |  מסביב לעולם
לאן אפשר לשאוף:  הבוסתן  |  בית הספר השכונתי שפירא  |  גני יער

גל אמיתי ואיתן כהן – בית הספר הדמוקרטי בערד

שיעור טיול התקיים ב2019- 2021 בערד, פעם בשבוע, בין שעתיים לארבע שעות. במהלך השיעור הייתה יוצאת קבוצה של נוער (ז עד ט) לטיול בטבע ובעיר כשבטיול משולבים תכנים מגוונים – ספרותיים, היסטוריים, ביולוגים ופסיכולוגיים. בזמן הטיול היה דגש על התנהלות בקבוצה, התמודדות עם קשיים רגשיים והתנסות בעצמאות במרחב. הקבוצה הייתה נפגשת בתחילת היום בנקודות שונות בעיר, ויוצאת לטיול הכולל ארוחה משותפת בתנאי שדה, משחקי גיבוש, הקראת טקסטים ספרותיים, ידע היסטורי ושיח פילוסופי. הנושא המאגד היה האדם, הטבע ונקודות מפתח בהתפתחות האנושות (לקטים ציידים, המהפכה החקלאית, התפתחות השפה ועוד).

במהלך השנה נהגו המדריכים בגמישות ושיתפו את בני הנוער בתכנית הסיורים. 

אחת המטרות הייתה הכרות עם הסביבה הטבעית הסמוכה לעיר:
הוואדיות, המערות, בורות מים, נק' תצפית מעניינות וכו'. ילדים סיפרו שבעקבות הטיולים יצאו עם המשפחה או חברים לטייל במקומות שסיירו בהם. 

 

פעילויות אשר שולבו במהלך השנה:

  • ביקורים בבתי התלמידים: מספר תלמידים הזמינו את הקבוצה אליהם הביתה לאירוח. הביקור כלל ארוחה, שיחה ומשחק זורם. בנוסף, התלמידים הציגו חפצים וסיפרו על המקור שלהם והקשר המשפחתי. כך למשל אמא של אחת התלמידות היא ארכיאולוגית במקצועה ובמהלך הסיור סיפרה על ממצאים ארכיאולוגיים והסיפור ההיסטורי מאחוריהם. בבית אחר היו חפצים רבים ממדינות אחרות. הביקורים קירבו בין התלמידים וחיזקו את ההכרות והחברות. הם פתחו צוהר ללמידה מתוך מפגש אנושי וחפצי תרבות.
  • ביקור בבית העלמין: במהלך אחד הטיולים צפו בני הנוער על בית העלמין של היישוב והעלו רצון לבקר במקום. בביקור עלו תכנים רבים – סוגים של קבורה בתרבויות שונות, דרכים להנצחה של יקירים, סיפורים על קרובי משפחה שקבורים במקום ועוד. התפתח שיח אודות מצוקת המקום לקבורה ופתרונות שונים לעניין. בנוסף, עלה סיפורה של ערד וההתפתחות שלה דרך בית העלמין.
  • נסיעה באוטובוס: במהלך הטיולים יצאה הקבוצה לטיול באמצעות נסיעה באוטובוס עירוני. היו נערים שזו הייתה הפעם הראשונה שלהם באוטובוס עירוני. אחד הנערים התלבט רבות ומבחינתו ההחלטה להצטרף לנסיעה באוטובוס הייתה פריצת דרך בבניית בטחון ועצמאות.
  • צלם קבוצתי: הסתבר כי אחד הנערים הביישנים בחבורה, עוסק בצילום. הוא הפך להיות הצלם הרשמי של הקבוצה ודרך הצילום קיבל הערכה ומקום משלו. לאורך השנים הוא פיתח את יכולת הצילום שלו ושימש כצלם בבית הספר גם בטיולים שבהם מספר המשתתפים רחב. 
  • קורונה – זום טיול: תקופת הסגרים אתגרה אותנו, אנשי החינוך, ביכולת שלנו לשמור על קשר עם התלמידים ולסייע להם להתמודד כל אחד בביתו. בשיעור טיול יצאה כל החבורה בנפרד, עם זום פתוח. כל אחד יצא לטבע בקרבת ביתו ושיתף את האחרים במראות, בחוויות ובתחושות בסגר. במהלך הזום היו משימות קטנות אשר שמרו על היחד – צילום של עץ, נוף מעניין או  ממצא מפתיע. היו ילדים אשר טיול זה היה הזמן היחיד בשבוע בו יצאו מפתח הבית. לאחר שההגבלות הוסרו מעט, יצאו בני הקבוצה יחד למקומות אשר ראו זה במסך של זה. נפתחו אפשרויות חדשות לטיול ונותרו זיכרונות מיוחדים מתקופה לא פשוטה.
  • משחקים בטבע: במהלך הסיורים הייתה הקבוצה נהנית גם ממשחקים ומשימות.
    משחקי הכרות עם הטבע – הדלקת אש בגפרור אחד, חיפוש עקבות ושימוש במפה,
    בנוסף אליהם, משחקים קבוצתיים כמו דגליים, מחבואים וodt לסוגיו, חיזקו את הקבוצה ואת הביטחון בתנועה בשטח.
  • אנדרטאות ופינות זיכרון: שיעור טיול התנהל תמיד גם בהקשר ללוח השנה, בהקשר למזג האוויר וגם אירועים תרבותיים ולאומיים.
    ביום הזיכרון לחללי צה"ל למשל, ביקרה הקבוצה באנדרטאות בעיר, למדה על האנשים שלזכרם הן הוקמו ופיתחה שיח אודות היסטוריה, זיכרון והנצחה.
    חישבו על הערך הלימודי והרגשי של סיור כזה לעומת שיעור בכיתה.
  • ההליכה: חלק משמעותי מתוך שיעור טיול הוא ההליכה עצמה. ההליכה יצרה שיחות ספונטניות בין התלמידים אשר חשפו תחומי עניין, ידע ודעות, בדרך שרק הליכה מונוטונית מייצרת. ההליכה אפשרה גם למורה להקשיב לתלמידים ולהיות מעורב בחייהם, בדרך נינוחה ולא מאולצת.
  • ילדים מובילים: שיעור טיול היווה הזדמנות ליזומה ושותפות של התלמידים. הם הציעו מקומות לביקור, הובילו מסלולים והעבירו תכנים לאורך הסיורים. היציאה מבית הספר שברה את הדיכוטומיה מורה תלמיד. ברגע שיוצאים מהמבנה מתגלה כי גם הילדים הם בעלי ידע – הם מכירים מקומות, אנשים, דרכי הגעה וכמובן בעלי ידע במגוון תחומים ומיומנויות. השוויוניות בין המבוגרים לילדים עולה והשותפות מתחזקת.

 

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן