יום חורשה

המרחב – חינוך מבוסס מקום: דף הבית  |  מי אני מי אתם  |  מה זו החיה הזאת  |  כללי אצבע  |  איך מתחילים?
סיפורים ורעיונות:  פתיחה  |   יום חורשה  |  שיעור טיול  |  גיאומטריעיר  |  בעקבות עולם העבודה  |  חפירות ארכיאולוגיות  |  מסביב לעולם
לאן אפשר לשאוף:  הבוסתן  |  בית הספר השכונתי שפירא  |  גני יער

יום חורשה – מירב פרי וצוות בית הספר רותם – מצפה רמון:

במצפה רמון קם ב2011 גן היער הראשון בישראל, אשר מהווה כיום השראה לעשרות גני וימי יער ברחבי הארץ. בית ספר רותם אשר מהווה מסגרת המשכית לגני היער במצפה רמון, מקיים החל משנת 2019 יום חורשה שבועי בקרבה ליישוב, לכיתות א עד ד. 

 

     יום חורשה עונה על מטרות חינוכיות רבות וביניהן:

  • פיתוח עצמאות, שותפות ובגרות
    הסביבה הטבעית עם האתגרים שהיא מאפשרת ועם מרחב התנועה הגדול יחסית, מביאה איתה הזדמנות לחיזוק ההתנהלות העצמאית של הילדים.
  • הכרות ואכפתיות לסביבה הקרובה
    מעבר לחיבור הרגשי המתקיים מעצם שהותנו בחוץ, אנחנו גם מפתחים הבנה עמוקה יותר של הסביבה הקרובה. הכרות עם צמחים, בעלי חיים, עקבות, סלעים ואבנים. מכאן, הבנה של השפעות אקולוגיות באופן רחב יותר
    .
  • למידה רב תחומית –
    הלמידה בחוץ מחברת בתוכה מגוון רחב של תחומים במרחב אחד ואפילו בשיעור אחד: תנועה, מוטוריקה עדינה, הקשבה ושיח, חשיבה יצירתית, יכולת ריכוז והתמדה, סבלנות ועוד.
  • עידוד התפתחות חברתית ותקשורת דיאלוגית
    היכולת לראות את האחר וליצר דיאלוג, לפתור דילמות, לוותר, לעזור, לעבוד בצוות ועוד. החיבור הבלתי אמצעי בחוץ מאפשר אין ספור הזדמנויות ללמידה כזו. תפקיד המבוגר בלמידה זו הוא להיות נוכח ולהתבונן. 

 

בחורשה גבולות ברורים שבתוכם יכולים לנוע הילדים בחופשיות. לאורך רוב היום ישנה אפשרות לעשייה מתוכננת או זרימה חופשית במרחב. במהלך היום ישנן תורנויות, שבאמצעותן הילדים לוקחים אחריות על המרחב. האווירה במקום רגועה ונעימה, אין לחץ להספיק או חשש מהעלמות של הילדים. החורשה עצמה היא מקום רחב ידיים, מרוחק מכביש ופתוח מספיק כדי שניתן לראות את כל הילדים ובמקביל לאפשר להם להרגיש חופשיים. בחירה של מקום ליום חורשה, חשוב שתיקח בחשבון נתונים אלו, כדי שתחושת הנינוחות תוכל להישמר. 

 

מבנה היום:

  1. הגעה נינוחה עד 8:30. 
  2. מפגש בוקר: מחלקים את התורנויות למשך היום ומזכירים את כללי החורשה. 
  3. הכנת ארוחת בוקר וארגון המקום: הילדים ואנשי הצוות עובדים לפי התורנויות – הכנת ארוחת בוקר – פיתות על הסאג', חיתוך ירקות, הכנת ממרחים וכו', ניקיון השטח וארגונו לקראת היום.
  4. ארוחת הבוקר: ארוחה משותפת, מלווה בשיר, שיחה או סיפור.
  5. שיעורים שנתיים ופעילויות חד פעמיות: לאורך השנה מתקיימים שיעורים קבועים, אשר עוסקים וקשורים לשהייה בחוץ. הילדים שאינם נמצאים בשיעורים ובפעילויות חופשיים לנהל את זמנם בחורשה תוך שמירה על כללי הבטיחות. חלק מציוד יום החורשה הוא משחקים, חומרי אמנות וספרים, המשמשים את הילדים במרחב הפתוח.
  6. התקפלות וסיכום יום. 

מרחב (שיעור) גילוף – מירב פרי:

השיעור מתחיל תמיד במעבר על כללי הבטיחות ולאחריו מתפרשים הילדים במרחק זה מזה ומגלפים. מירב עוברת ביניהם, מלמדת שיטות עבודה ומלווה אותם בתהליך היצירה. הילדים מלמדים זה את זה ומפתחים מומחיות בעבודה. הגילוף מחזק בין השאר סבלנות, מוטוריקה עדינה והתמודדות עם תסכולים. השיעור מתנהל כמרחב פתוח, בו הילדים מגלפים לפי מידת הריכוז והמסוגלות שלהם, אשר הולכת ועולה עם הזמן. 

בנוסף, מתקיימים לאורך השנים שיעורים כמו טבע, חבלים וקשרים, הישרדות, אמנות מחומרים טבעיים ועוד. 

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן