המרחב – חינוך מבוסס מקום: דף הבית  |  מי אני מי אתם  |  מה זו החיה הזאת  |  כללי אצבע  |  איך מתחילים?
סיפורים ורעיונות:  פתיחה  |   יום חורשה  |  שיעור טיול  |  גיאומטריעיר  |  בעקבות עולם העבודה  |  חפירות ארכיאולוגיות  |  מסביב לעולם
לאן אפשר לשאוף:  הבוסתן  |  בית הספר השכונתי שפירא  |  גני יער

הבוסתן:

https://www.habustan.education/

הבוסתן פועל החל מ2019 ב… וזה בדיוק העניין. הבוסתן אינו פועל במקום קבוע. בכל שלושה חודשים בית הספר עובר למקום חדש – שלושה מקומות בשנה.
במהלך השנים פעל בית הספר בקיבוץ פלמחים סמוך לחוף, מוזיאון מכון איילון ברחובות, קאנטרי, כפר הנוער עיינות שבו גם פינת חי ועוד.
המעבר החל כאילוץ, מתוך חיפוש של מקום לבית הספר. אולם במהלך המעברים גילו אנשי הצוות את האיכויות בתנועה והפכו אותה לחלק מהתפיסה וההתנהלות החינוכית שלהם. 

ומה הרווח בחינוך בתנועה?

  • כל מקום אוצר בתוכו ידע חדש – הכרות עם סיפור היסטורי, נישות אקולוגיות או יצירות אומנות.
    כך למשל כאשר מתארח בית הספר במכון איילון, מכירים הילדים לעומק את אחד מהסיפורים המרתקים והסודיים ביותר בהקמת המדינה. כשבית הספר מגיע לקיבוץ פלמחים, הם לומדים על עולם החי והצומח בחוף. הלמידה משמעותית כיוון שהיא נעשית במקום עצמו ומתעצמת כיוון שמדובר בשהות ממושכת ולא חד פעמית.
  • מקום שונה חוויה שונה – וכאן החוויה היא בכל מימד. הלמידה נעשית בדרכים משתנות, המרחב החיצוני מספק אפשרויות חדשות והמפגש עם אנשי המקום מספק זווית אחרת של הסתכלות. החוויות הללו פותחות את הראש והלב ללמידה, לעשייה ולהתפתחות.
  • ילדים מתגלים – כאשר אנחנו נמצאים במרחב קבוע, בעל כללים קבועים וחברה זהה, אנחנו מתקבעים לעיתים בהתנהגות מסוימת, מאופיינים בדרך אחת. השינוי במקום מאפשר לילדים לחשוף בעצמם התנהגויות חדשות וחוזקות מפתיעות. נער שעוסק בספורט, יכול להתגלות כמנהיג בזמן השהות בקאנטרי. ילדה שאוהבת חיות תחשוף את האכפתיות והמסירות שלה בפינת החי.
  • הרפתקה – כאשר ביקרתי בבוסתן תיארו הילדים והצוות את ימי המעבר כימים מרגשים ומלאים באקשן. האריזה, הציפייה למקום חדש, ההתארגנות והגילויים השונים. שגרה מתאפיינת בירידה ברמת ההתלהבות, והשינוי מביא איתו רוח גבית לעשייה ואנרגיה מחודשת.
  • הסתגלות למציאות משתנה – כשמדברים על פדגוגיה מוטת עתיד, אלף בית שלה הוא הסתגלות לעולם משתנה בדרכים שאיננו מודעים להן עדיין. למידה בתנועה יוצרת גמישות מחשבתית וראיית השינוי כגורם חיובי ולא מעורר חרדה.
  • כבוד למקום ולאנשים – התחושה כי איננו בעלי המקום, מעודדת התנהגות מכבדת כלפיי מה שהיה כאן לפנינו וימשיך אחרי שנלך. חלק מהעשייה החינוכית בבוסתן הינה תרומה למקום בו אנחנו מתארחים – אם זה הפקת סרטון שיווקי, טיפול בבעלי חיים או סיוע בניקיון. 

כמובן שלתנועה פנים שונות והיא לא תתאים לכולם כל הזמן ולכל מטרה חינוכית. לי אישית חסרה האפשרות לעצב, להשקיע וליזום במקום שהוא הבית שלנו. עם זאת, למידה בתנועה מאתגרת את המובן לנו ופותחת רעיונות חינוכיים חדשים ומסקרנים. יש בהחלט ממה ללמוד.

   

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן