מה זו החיה הזאת

המרחב – חינוך מבוסס מקום: דף הבית  |  מי אני מי אתם  |  מה זו החיה הזאת  |  כללי אצבע  |  איך מתחילים?
סיפורים ורעיונות:  פתיחה  |   יום חורשה  |  שיעור טיול  |  גיאומטריעיר  |  בעקבות עולם העבודה  |  חפירות ארכיאולוגיות  |  מסביב לעולם
לאן אפשר לשאוף:  הבוסתן  |  בית הספר השכונתי שפירא  |  גני יער

 

מה זו החיה הזאת

אז מה זה בעצם חינוך מבוסס מקום? מסתבר שקצת קשה להגדיר.
זה עולם עשיר של עשייה חינוכית ולא כל המרכיבים יתקיימו בכל מצב.

לכן אתאר מאפיינים שיתנו לנו תמונה כללית, כאשר אין צורך לעשות ווי על כל אחד מהם כדי להחליט שזוהי חינוך מבוסס מקום.

המאפיינים יצביעו על היתרונות והאיכויות של למידה זו ויסייעו לזהות את העשייה החינוכית.

 

אז מה יש לנו?

  • יצירתיות
    כל דבר, חיה ואדם יכולים להוות בסיס ללמידה, כאשר פותחים את העיניים ומשחררים את המחשבה. שלט רחוב, אבן שחורה, השכנה ממול או העננים בשמיים.

 

  • מפגש עם בני אדם
    כל אדם הוא עולם. מכל אחד ואחת ניתן ללמוד על העולם ועל עצמנו, אם רק נקשיב. אנחנו יודעים היום כי סיפור סיפורים הוא אחד מכלי הלמידה העוצמתיים ביותר הפועלים על המוח האנושי. מפגש עם אדם המספר את סיפורו נוגע בנו חזק מכל חוברת עבודה.

 

  • יציאה
    פרידה מהכיתה המוכרת לנו ויציאה לחצר, לרחוב, לעולם. לא אהיה הראשונה לצטט את ד"ר סוס ולומר כי " אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים". עצם היציאה עצמה, לפני שנחליט לאן ועם מי, היא בעלת משמעות חינוכית עמוקה.

 

  • יציאה אל הטבע
    המפגש הבלתי אמצעי עם הטבע פותח אותנו לרגשות, מחשבות ותחושות חדשות. הנוף, המגע, המרחב והבלתי צפוי הם מקור לרווחה נפשית, סקרנות ואנרגיה טובה

 

  • יציאה אל העיר
    העיר שוקקת התרחשות אנושית ועושר בלתי נגמר של עולמות ידע  – בעלי מקצוע, אמנות, פוליטיקה, היסטוריה, מורשת, אוכל, ספורט, פארקים, אירועים קהילתיים והתארגנויות אזרחיות. רק הושט היד וגע בם.

 

  • התפתחות רגשית, חברתית, פיזית
    הלמידה לא נעצרת בידע ובשכל. היציאה מייצרת חברויות חדשות והכרות שלנו עם כישורים שלא ידענו שיש לתלמידים. הכיתה מקבעת התנהגויות, תפקידים והרגלים והיציאה שוברת אותם ומאפשרת לילדים להתגלות ולגלות את עצמם. התנועה מספקת מאמץ פיזי ומפעילה את הגוף "על הדרך".

 

  • קושי
    חינוך מבוסס מקום יאתגר אותנו ויסבך את העבודה. הוא יצריך תיאומים, התארגנות, התמודדות עם מזג האוויר ומתן מענה לבלתי צפוי. הקושי שווה הרבה פעמים את ההשקעה, וכאן אפשר בהחלט להיזכר במשפט –  אם קשה סימן שאת בעלייה.

 

  • שבירת המסגרת
    מרחב הלמידה, דרכי ההוראה, משך הלמידה, מסגרת הגיל, המורה, גודל הקבוצה, תכנית הלימודים, הערכה ועוד. שבירת המסגרות מרעננת את הלומדים, מפתיעה ומייצרת עניין.

 

  • למידה בתוך, למידה כחלק
    אנחנו רגילים ללמוד במנותק מנושא הלימודים. חינוך מבוסס מקום כשמו כן הוא, מבוסס על המקום בו אנחנו נמצאים. אני נוגעת בעלה, רואה את התופעה הגיאוגרפית במו עיניי, מריחה את התבלין, שומעת את הקולות וטועמת את המאכל שמספר על תרבות. אני חלק מהעולם.  

 

 

לשיחה עם יועץ, השאר פרטיך וניצור קשר בהקדם
דילוג לתוכן